Wedstrijden

IJsracen 12-02-2017

220De 2e ijsrace zit er al weer op!

 

 

 

 

 

 

 

Met dank aan ModelAction voor dit mooie verslag! bron : modelAction.eu

Na het succes van de eerste ijsrace in maart 2016, was het snel duidelijk dat er een vervolg zou komen in 2017. Het bestuur van ERCE wist al vroeg een datum vast te leggen in het volle schema van het ijssportcentrum. Helaas heeft de organisatie van de Tamiya Cup op hetzelfde weekend hun eerste race gehouden. Beide evenementen hadden last van de overlap.

Ook dit jaar was de grote binnenbaan weer even het domein van de RC-racers. Normaal zien we hier shorttrackers, ijsdanseressen, het Nationale IJshockey team en discoschaatsen. Nu was voor een halve dag de helft afgezet en is er een snel en uitdagend circuit uitgelegd. Naast de bekende 1:10 rallyauto’s, was er dit jaar een Unlimitted klasse toegevoegd, voor Short Course trucks en buggy’s. Naast de regel van 2S accu’s en wielen met metalen pinnen van maximaal 4 mm lang zijn er verder geen regels.

We zagen in de rally klasse (max 200 mm breed) dit jaar een mix van borstelmotoren en brushless systemen zonder duidelijke favoriet. Wel heeft iedereen de apparatuur goed ingepakt. In de praktijk betekent dit meestal waterdichte regelaars en gebruik van een binnenbody. Dat dit nodig is zien we in de loop van de dag als het ijs steeds meer los gereden wordt en de auto’s vol ijsgruis van het circuit komen. WD40 op de metalen onderdelen en op de lagers spuiten en direct het ijs van het chassis verwijderen zijn noodzakelijke acties direct na elke race.

Met de ervaring van 2016 wisten de meeste rijders hoe ze de geschikte spijkerbanden moesten maken. Ook heeft een ERCE lid de 3D printer flink aan het werk gezet en heeft een groot aantal mooie smalle wielen in de weken voor de race uitgedeeld.

Zaterdag waren de zware afzettingen, slangen, brug voor de telling en zware velgen al geladen, en zondagochtend konden we na de dweil om 10 uur direct aan de slag om het circuit op te bouwen. Iedereen hielp mee zodat binnen een half uur alles op zijn plaats lag. Met extra water zijn de slangen vastgezet.

Na een paar oefenrondjes konden we aan de slag voor 3 kwalificaties en 2 finales van 7 minuten. Er hadden zich 20 rijders voor de rallyklasse en 5 voor de unlimited ingeschreven. Helaas bleken niet alle wielen en apparatuur de eerste heats te overleven. Hierdoor moesten enkele rijders hun spullen al te vroeg inpakken. Vooral de combinatie van aluminium draagarmen, onvoldoende robuuste velgen en harde boarding gaat niet goed op ijs. In de unlimited klasse blijkt al snel dat de lichte 4wd buggy met spikewielen superieur is aan de zware ShortCourse trucks en het veld meerdere malen dubbelt. In de Rally klasse zien we een interessante mix van allerlei soorten toerwagen chassis. Veel rijders gebruiken een vrijwel standaard Tamiya chassis, ook zien we de HPI RS4Rally en de uiteinderlijke winnaar gebruikt zijn Yokomo toerwagen regenchassis. De snelste rondetijden zijn neergezet door een speciaal gebouwde ijsracer met vierwielbesturing. Helaas was dit chassis nog niet stevig genoeg.

Het circuit bleef de hele dag in goede conditie, al pakten de auto’s wel steeds meer los gereden ijs op en tijdens de laatste finale moest je op de racelijn blijven, daarbuiten was het ploegen door het losse ijs. Wederom bleken de smalle 3D geprinte wielen met harde scherpe spijkers het beste te werken. Ook is opvallend dat juist de rijders met offroad ervaring goed meedoen voor de podiumplaatsen. Na het opruimen van de baan kwam de Zamboni het ijs op en na een extra rondje om het losse ijs op te schrapen was het circuit verdwenen en om precies half vijf werd de ijshal weer vrijgegeven voor de discoschaatsers.

Geschreven door Erik-Jan Mol

Uitslagen : MyRcm

 

U bevindt zich hier: Home Home Wedstijdverslagen IJsracen 12-02-2017