Wedstrijden

Reglement Open Clubwedstrijd 2018

Fotolia42640553SubscriptionXXLHierbij het technisch reglement voor de Open Clubwedstrijden van 2018 met hierin de enkele nieuwe afspraken zoals gemaakt op de afgelopen Algemene Ledenvergadering.

 

 

 

 

 

 

 

Algemeen : Bij Lipo's mag de accuspanning maximaal 8,4V zijn! we zullen tijdens wedstrijden steekproeven houden om dit te checken!

Toevoeging aan de algemene regels:

Een finale heat wordt normaal gereden met 10 rijders, indien de B finale slechts 1 rijder bevat wordt de A finale met 11 rijders gereden.

We gaan het wedstrijdprogramma automatisch laten lopen, dus ben op tijd aanwezig voor de start en baaninzet!

Een vervangende baaninzetter moet één van de deelnemers, een ERCE lid of een ervaren RC rijder zijn.

Oldtimer / Youngtimer klasse

Waarin mini's en touring door elkaar rijden, de body's moeten van auto's 25 jaar of ouder zijn, en op de openbare weg gereden hebben.

Geen grote spoilers en echte raceauto's dus!
De banden voor de touring zijn de HPI Vintage banden.
Voor de Mini's Tamiya radial banden.

Voor alle auto's telt een rollout van maximaal 32,5mm/omw. De motor is de handout Carson cup, zodat ze allemaal even hard gaan.

een soortgelijke klasse word in duitsland gereden
http://rc-youngtimer-trophy.blogspot.nl/

Er worden in deze klasse 2 kwalificaties en 2 finales gereden tijdens de wedstrijden.

Aan het volgend technische reglement dient voldaan te worden :

CHASSIS 

M-chassis, TC, 4wd mini

AANDRIJVING

2 of 4-wiel aangedreven, maximium Rollout 32,5!

MINIMAAL GEWICHT 

1250 gram 

MAXIMALE BREEDTE

geen

MOTOR 

Carson Cupmachine.

Deze motor wordt door de club aangeboden op de wedstrijddag en na verrijden van finales weer ingenomen. Bij een vermeend defect aan de motor kan deze in overleg met de wedstrijdleiding vervangen worden. Gelijkende trainingsmotoren zijn in de handel verkrijgbaar voor +/- 10 euro. Onder andere bij Wouters Modelbouw. Zie "algemene wedstrijdinformatie" voor meer informatie 

REGELAAR

Vrij

ACCU

2-cel LiPo Hardcase , 6-cel NiMh.

BANDEN

Tamiya m-chassis profielbanden  HPI vintage banden of Protoform VTA.

BODY (KAP)

De body's moeten van auto's 25 jaar of ouder zijn, en op de openbare weg gereden hebben. Alleen schaalechte spoilers! de wedstijdleider beslist of de spoiler is toegestaan.

 

Mini klasse

De klasse voor Mini modellen van het merk Tamiya is zowel voor beginners en gevorderden een zeer leuke klasse. Voor beginners door de lage instapkosten , makkelijke opbouw van wagens en de wat lagere snelheid. En voor de gevorderden door de zeer competitieve strijd die door de grote gelijkheid in materieel onderling door de rijders geleverd wordt. 

Toegestaan voor de Tamiya chassis M01 t/m M07 en allen rijdende met een door de club aangeboden Carson Cupmachine motor. Deze motor wordt aan het begin van de wedstrijddag aangeboden en in het chassis gezet en aan het einde van de wedstrijddag weer door de club terug ingenomen. Door het roulatiesysteem rijdt geen enkele rijder 2 wedstrijddagen met dezelfde motor wat de eventuele prestatieverschillen in motoren uitfiltert. Iedereen heeft gelijke kansen op basis van materieel in deze zeer leuke klasse. Het komt aan op de kunde van de coureurs.

In 2018 is ook de Brushless Carson Dragster3 16T set toegestaan. Uit tests blijkt dat deze iets minder topsnelheid geeft, maar wel meer trekkracht. De rondetijden tussen deze set en de Carson cup motor blijken vrijwel gelijk. Voordeel van de brushless set is dat deze gedurende het seizoen gelijk blijft presteren.

Er worden in deze klasse 2 kwalificaties en 2 finales gereden tijdens de wedstrijden.

Aan het volgend technische reglement dient voldaan te worden :

CHASSIS 

M01, M02, M03, M04, M05, M05 ver II, M06, M07

de M07 mag alleen met 20T pinion! 

AANDRIJVING

2-wiel aangedreven 

Het YEAH RACING TAMC-023 Gear Differential mag niet gebruikt worden.

Vanwege het standaard 38 tands tandwiel. Controle hierop zou het open maken van de auto betekenen, dat gaan we dus niet doen!

MINIMAAL GEWICHT 

Vrij

MAXIMALE BREEDTE

180 mm

MOTOR 

Carson Cupmachine of 906256 Carson Dragster3 16T

De Carson Cupmachine wordt door de club aangeboden op de wedstrijddag en na verrijden van finales weer ingenomen. Bij een vermeend defect aan de motor kan deze in overleg met de wedstrijdleiding vervangen worden. Gelijkende trainingsmotoren zijn in de handel verkrijgbaar voor +/- 10 euro. Onder andere bij Wouters Modelbouw. Zie "algemene wedstrijdinformatie" voor meer informatie 

REGELAAR

Vrij bij de Carson Cupmachine

Carson Dragster3 regelaar bij 16t brushless motor
906250 Carson Dragster3 regelaar
906246 Set van motor 16t + regelaar
906248 Set van motor 16t + regelaar F1(zonder fan)

ACCU

2-cel LiPo Hardcase , 6-cel NiMh.

BANDEN

Vrij, mits bedoeld voor M-chassis, maximum diameter 60mm.

BODY (KAP)

Vrij, Geen 'taartschep' spoilers, indien het model een spoiler heeft moet die 'schaalgetrouw' zijn, de wedstijdleider beslist of de spoiler is toegestaan.

AANVULLINGEN

Motortandwiel : Maximaal 20 tanden tellend. 

Interne tandwieloverbrenging : Hierin mogen geen wijzigingen in aangebracht worden.

Chassis : Optie-onderdelen en "bling" is toegestaan. Echter mag het standaard chassis ontwerp niet gewijzigd worden. Bij twijfel vraag wedstrijdleiding/wedstrijdvoorzitter.

Achtervleugel : Mag maximaal 5mm boven de daklijn uitsteken.

Stock klasse

De toerwagens in de Stock-klasse behalen een wat hogere snelheid wat meer coureurskunsten vergt.  De Stock-Klasse is een klasse die vooral bij gevorderden coureurs populair is. Naast de hogere snelheid is er ook veel meer uit de afstellingen van het chassis te halen wat deze klasse ook voor sleutelaars geschikt maakt. Aanpassen en afstellen van wielstanden , ophanging , schokdempers , tandwielen, motor timing , etc is in deze klasse allemaal mogelijk. Zowel coureurs met rijkunsten of afstelkunsten kunnen aan de slag in deze klasse.

Populaire toerwagens in deze klasse zijn ondere andere van Xray, Schumacher , Tamiya, 3-Racing, Associated, Spec-R, Serpent.

Er worden in deze klasse 2 kwalificaties en 2 finales gereden tijdens de wedstrijden.

Aan het volgend technische reglement dient voldaan te worden :

SCHAALGROOTTE

1:10

CHASSIS 

Toerwagen chassis

AANDRIJVING

Vrij ,

Zolang de motor niet direct de aangedreven wielen aandrijft. Een "indirecte" aandrijving.

MINIMAAL GEWICHT 

1350 gram 

MAXIMALE BREEDTE

200 mm

MOTOR 

Minimaal 17.5 of meer wikkelingen van het type "brushless"

Vanaf 2014 is ook de Carson Cupmachine toegestaan voor een goedkopere instap in de klasse.

REGELAAR

Regelaars die zijn ingesteld op 0-graden vertiming (ookwel blinky-modus genaamd) zijn toegestaan.

ACCU

2-cel LiPo Hardcase

BANDEN

Rubber banden , merk en type vrij , maximaal 24mm breed.

BODY (KAP)

Sedan of Coupe vorm,

Achtervleugel mag niet boven daklijn uitsteken en mag maximaal 10mm uitsteken achter de body. Maximale afmetingen van de vleugel: 190mm breed, 25mm hoog en 40mm diep (gelijk aan Nomac).

  

 

 

 

Rookie klasse

Deze instap klasse is bedoeld voor de jeugd en de 'beginnende' racers .

Er worden in deze klasse 2 kwalificaties en 2 finales gereden tijdens de wedstrijden.

Aan het volgend technische reglement dient voldaan te worden :

SCHAALGROOTTE

1:10 

CHASSIS 

Onroad chassis

AANDRIJVING

Vrij keuze, echter met een overbrenging van 6,20 of hoger!

M-chassis met maximaal 20 tands pinion

MINIMAAL GEWICHT

Geen minimum

MAXIMALE BREEDTE

200 mm

MOTOR 

Minimaal 17.5 of meer wikkelingen van het type "brushless" of Carson Cupmachine. 17,5 motoren met 0 graden eindbel timing!

REGELAAR

Regelaars die zijn ingesteld op 0-graden vertiming (ookwel blinky-modus genaamd) zijn toegestaan.

ACCU

Maximaal 2-cel LiPo hardcase , of 6-cel NiMh.

BANDEN

Vrije keuze, diameter maximaal 65mm.

BODY (KAP)

Vrije keuze

 

2WD-Pan cars klasse

Voor de formule 1 liefhebbers, de Le Mans fans plus de achterwiel aangedreven fanaten is er de Pan car klasse.

Er worden in deze klasse 2 kwalificaties en 2 finales gereden tijdens de wedstrijden. 

Aan het volgend technische reglement dient voldaan te worden :

 

SCHAALGROOTTE

1:10

CHASSIS

2WD direct drive  pan car.

BANDEN

Merk en type vrij.

MOTOR

Merk en type vrij.

REGELAAR

Merk en type vrij.

MIMIMUM GEWICHT

Vrij

MAXIMALE BREEDTE

205 mm

BODY

Formule1, Gran Tourismo, LMP  of Nascar body. Alleen 1/10 realscale body's

Truck klasse

In 2018 rijden ook wij de Tamiya truck klasse

Het reglement is hetzelfde als de Tamiya Cup klasse voor de trucks

SCHAALGROOTTE

1:10

CHASSIS

Alleen TT01E

Kit 58632 Hahn Racing Truck

Kit 58642 Reinert Racing Truck

BANDEN

Truck banden en velgen uit de kit !

Let op: Geen inserts toegestaan !

Banden: 51589

Velgen: 51588 (zilver)

Velgen: 54741 (zwart)

MOTOR

906256 Carson Dragster3 16T

REGELAAR

906250 Carson Dragster3 regelaar

906246 Set van motor 16t + regelaar

906248 Set van motor 16t + regelaar F1(zonder fan)

MIMIMUM GEWICHT

Vrij

VolledigE reglement

Tamiya Cup reglement 2018

BODY

Verplicht Tamiya Truck body uit de kit

Opgebouwd met alle delen. Uitgeknipt zoals in bouwbeschrijving aangegeven.

Geen extra gaten toegestaan

Gespoten in minimaal 1 kleur en doorzichtige ramen of de meegeleverde raamstickers. Smoke ramen zijn toegestaan.

Gebruik minstens een aantal van de meegeleverde stickers. Maar liever zien we mooi bestickerde exemplaren zoals de originele uitvoering of naar eigen inzicht.

 

Graag meer informatie over de wedstrijdklassen en/of clubwedstrijden?

Op trainingsdagen zijn altijd leden aanwezig die u graag te woord zullen staan. Velen hebben ervaring met wedstrijdrijden en weten wat voor u een juiste klasse zal kunnen zijn. Daarnaast staat onder "Algemene Wedstrijdinformatie" wellicht een antwoord wat u zoekt. KLIK HIER   

Daarnaast is het mogelijk te mailen naar de wedstrijdvoorzitter voor meer informatie :  wedstrijden@erceracing.nl  (Rob)

de accuspanning maximaal 8,4V 

U bevindt zich hier: Home RC Racing Open Clubwedstrijden Reglement Open Clubwedstrijd 2018