RC Cars Explained

Accu's

Geschreven door

Accu's komen in allerlei vormen en maten. Zo zijn er stick packs, saddle packs en hump packs. Behalve de vorm zijn er echter ook verschillende accu technieken. De meest voorkomende op dit moment zijn LiPO en NiMH.

Tussen de 2 accu technieken zitten een aantal belangrijke verschillen waar rekening mee moet worden gehouden:

  • Nominale spanning
  • Gewicht
  • Schadegevoeligheid
  • Oplaadtechniek

Nominale spanning

Per cel zit er een verschil in spanning tussen NiMH en LiPO. Een enkele NiMH cel is namelijk 1,2V tegenover 3,7V bij een LiPO. Dit heeft tot gevolgd dat de keuze in cel aantallen bij LiPO veel beperkter is dan bij NiMH. In de 1:10 on-road RC auto wereld vormt dit echter geen problemen, omdat het meest voorkomende NiMH cel aantal 6 is. Dit geeft accu's van 7,2V. Een 2 cel, of 2S, LiPo accu is 7,4V en dit is een vrij minimaal verschil, waardoor vrijwel alle electronica zonder problemen aan een LiPO accu gekoppeld kan worden. De iets hogere nominale spanning geeft echter wel een klein voordeel met betrekking tot de prestatie van de auto. Met een LiPO aacu zal deze namelijk iets sneller gaan door de iets hogere nominale spanning.

Gewicht

NiMH accu's zijn veel zwaarder dan LiPO accu's. Met een LiPO accu zal het totale gewicht van de auto dus lager komen te liggen dan met NiMH wat wederom een iets hogere snelheid tot gevolg heeft.

Schadegevoeligheid

Cellen van een LiPO accu zijn veel zachter dan die van een NiMH accu. Hierdoor raken de cellen sneller beschadigd en een beschadigde LiPO cel kan zeer gevaarlijk zijn. Wanneer een LiPO cel beschadigd is en toch wordt gebruikt kan deze in brand vliegen met alle gevolgen van dien. Om schade te voorkomen aan LiPO cellen hebben fabrikanten de hard case LiPO accu bedacht. Dit is niets meer dan een LiPO accu pakket in een hard plastic behuizing om de cellen te beschermen. hiermee worden ze net zo duurzaam als NiMH accu's. Natuurlijk is het nog steeds niet de bedoeling om ze hard op de grond te gooien, maar dat moet je met NiMH accu's ook niet doen, want ook die kunnen kapot gaan daardoor.

Oplaadtechniek 

Voor de gebruiker is het belangrijkste verschil in oplaadtechniek de toepassing van balansstekkers op LiPO accu's. Op de afbeelding hierboven is deze stekker aangeduid met JST/XH Balance Plug. NiMH accu's worden simpelweg in serie opgeladen, maar bij LiPO accu's kan dit tot gevaarlijke situaties leiden. Wanneer de cellen te veel uit balans raken kan dit zorgen tot overspanning op een cel, terwijl de andere komt te zitten met onderspanning en hierdoor kan de accu in brand vliegen. Dit zal echter pas gebeuren wanneer de cellen heel lang niet gebalanseerd worden. Wanneer een LiPO accu wordt opgeladen wordt de balansstekker dus naast de hoofdstekker aangesloten op de lader. De lader houdt daarmee in de gaten wat de spanning is van alle cellen in het pakket en zorgt ervoor dat de spanning op alle cellen gelijk wordt/blijft. Hiervoor is uiteraard wel een lader nodig die hiervoor is uitgerust. De meeste bij modelbouwwinkels verkrijgbare laders kunnen LiPO accu's laden, maar sommige laders uiteraard niet. In de meeste gevallen kunnen de laders die bij sommige RTR modellen worden geleverd geen LiPO accu's laden.

Belangrijke notitie: sinds het seizoen van 2012 is het bij ERCE verplicht op LiPO accu's op te laden in een veiligheidszak. Dit is verplicht, omdat de gevolgen van een misgelopen oplaadactie behoorlijk gevaarlijk kunnen zijn. Het risico dat het mis gaat is niet heel groot wanneer alles goed wordt gedaan, maar ook dat kleine risico willen we niet lopen. 

Lees 19386 keer Laatst aangepast op donderdag, 27 september 2012 13:37
Jens Waschk

Sinds 2008 bezig met de RC hobby. Begonnen met een eenvoudige off-road buggy van Tamiya, maar intussen in het bezit van 9 zeer uiteenlopende modellen.

Modellen:
Tamiya: M-05Pro, DT-02, TA-05, TA-06, Super Clod Buster, F103GT, F103LM, FF-01
HPI: Blitz

Meer in deze categorie: « Motoren Zender & Ontvanger »