RC Cars Explained

Schokdempers

Geschreven door

Schokdempers bepalen voor een groot gedeelte de rijeigenschappen van de rc auto. Een juiste keuze van demper en veren is dus heel belangrijk.

Er zijn twee verschillende gangbare soorten schokdempers:

  • Oliegevulde dempers
  • Frictiedempers

Frictiedempers 

Frictiedempers zullen we hier niet veel aandacht aan besteden. Deze dempers zijn goedkoop en niet heel erg effectief. Er zijn veel RTR modellen die geleverd worden met frictiedempers vanwege de lage kosten en ook sommige bouwdozen worden geleverd met frictiedempers. Denk hierbij aan modellen zoals de Tamiya TT-01, M-03 en M-05, maar ook goedkope modellen van andere fabrikanten. Wanneer je op ons circuit wil rijden kun je als beginner wel even vooruit met de standaard frictiedempers, maar je zult vrij snel willen upgraden naar oliegevulde dempers, omdat je auto met frictiedempers heel snel de neiging heeft om te gaan stuiteren.

Oliegevulde dempers 

Oliegevulde dempers kun je veel meer invloed op uitoefenen dan op frictiedempers. Het gewicht van de olie die je erin stopt kan heel veel verschil maken in de mate van demping wat bij frictiedempers niet mogelijk is. Hiermee kun je dus veel beter beïnvloeden hoe de auto op we baan ligt en kun je het stuiteren er helemaal uit werken.

Oliegevulde dempers komen dan weer in allerlei vormen en maten. Bij sommige bouwdozen worden simpele plastic dempers geleverd die je kunt afvullen met olie, maar bij enkele modellen, met name de duurdere modellen, worden aluminium dempers geleverd. Ook deze zul je moeten afvullen met olie, maar de bouw is veel sterker dan bij plastic dempers. Bij plastic oliegevulde dempers wordt vaak gebruik gemaakt van klemringetjes om de pre-load op de veren te bepalen. Dat wil zeggen hoe ver de veren al ingedrukt worden wanneer de auto gewoon staat en er verder geen druk wordt uitgeoefend op de dempers. Hiermee wordt in zekere mate de stugheid van de vering bepaald, maar het dient meer voor het bepalen van de rijhoogte van de auto. De stugheid van de vering wordt in de regel bepaald door het type veer wat op de demper geplaatst wordt. Hierin heb je variaties van heel zacht en soepel to heel hard en stug. Het is van groot belang om de stugheid van de veren goed te matchen met het gewicht van de olie in de dempers. Als dit niet goed bij elkaar past kun je krijgen dat de demping te zwaar is voor de veren om hun werk te doen of dat de demping zodanig licht is dat de auto gaat stuiteren omdat de veren niet genoeg gedempt worden. Vaak is dit een kwestie van verschillende combinaties uitproberen tot je het juiste gevonden hebt. Bij de duurdere (veelal aluminium) dempers wordt geen gebruik gemaakt van klemmetjes, maar van een stelring die op de behuizing van de demper zit met een schroefdraad. Dit maakt het bepalen van de pre-load veel makkelijker en nauwkeuriger. Het hebben van aluminium dempers is mede daarom absoluut geen overbodige luxe. Zelfs op de goedkoopste automodellen geeft een set goede dempers aanzienlijke voordelen.

Het is niet altijd nodig om dempers te kopen van hetzelfde merk als de auto. Er zijn heel veel fabrikanten die onderdelen maken die geschikt zijn voor meerdere modellen van verschillende fabrikanten. Vooral dempers passen vaak op veel verschillende auto's en zo kun je vaak veel goedkoper uitkomen met dempers van een andere fabrikant dan van de auto zelf. 

Luchtbelletjes

Bij het monteren van een oliegevulde schokdemper is het belangrijk dat deze goed afgevuld wordt. Luchtbelletjes kunnen zorgen voor slechte demping en onvoorspelbaar weggedrag van de auto. Maar hoe maak zorg je dan voor een luchtvrije afvulling van de dempers?

  1.  Monteer de demper volgens de handleiding (mits nodig, sommige dempers worden volledig gemonteerd geleverd, in dat geval haal je het deksel er vanaf)
  2. Trek de as zo ver mogelijk naar beneden
  3. Vul de demper met de gewenste olie
  4. Beweeg de as langzaam helemaal naar boven en daarnaa weer langzaam naar beneden
    Je zult nu zien dat er luchtbellen naar boven komen uit de olie.
  5. Herhaal deze beweging een aantal keren
  6. Wanneer de demper na de bewegingen nog niet helemaal vol is herhaal je stap 3 t/m 5 tot dit wel het geval is
    Het is niet erg als de demper iets te vol zit. Wanneer je de dop erop duwt en het deksel dicht draait duw je de overtollige olie er vanzelf uit. Maak de demper in dat geval wel goed school.
  7. Sluit de demper
  8. Wanneer de demper dicht zich kun je deze controleren op lekkage door de as op en neer te bewegen en te kijken of er boven of onder olie uit komt.
Lees 13343 keer Laatst aangepast op donderdag, 27 september 2012 14:36
Jens Waschk

Sinds 2008 bezig met de RC hobby. Begonnen met een eenvoudige off-road buggy van Tamiya, maar intussen in het bezit van 9 zeer uiteenlopende modellen.

Modellen:
Tamiya: M-05Pro, DT-02, TA-05, TA-06, Super Clod Buster, F103GT, F103LM, FF-01
HPI: Blitz

Meer in deze categorie: « Banden & Wielen Servo's »
U bevindt zich hier: Home Uitleg over RC Auto's & Onderdelen Schokdempers (7)