RC Cars Explained

Snelheidsregelaar (ESC)

Geschreven door

Electronische Snelheidsregelaar (Engels: Electronic Speed Controller (ESC)): dient voor de aansturing van de motor. Voor brushed en brushless motor worden andere ESC's gebruikt. Een ESC heeft een bepaald bereik van motoren waarvoor deze geschikt is.

Brushed

Bij brushed ESC's wordt vaak gesproken van een beperking in turns. Turns betekent in dit geval het aantal wikkelingen op de spoel van een motor. Hoe lager dit aantal is, des te sneller is de motor en des te meer energie wordt door de motor verbruikt. Op de meeste regelaars wordt een beperking aangegeven van het minimale aantal turns wat een motor moet hebben. Koppel je een motor aan met minder turns dan het minimum van de ESC, dan bestaat de kans dat de ESC hierdoor doorbrandt. In de regel is er geen maximum aantal turns, maar voor de extreem trage motoren die met name in crawlers en vrachtwagens worden gebruikt wordt aangeraden om ESC's te gebruiken die hier specifiek voor bedoeld zijn om problemen met de dosering van de snelheid te voorkomen.

Omdat turns in de gehele brushed RC wereld wordt gebruikt is het zeer eenvoudig om een geschikte ESC bij een motor te vinden en vice versa.

Brushless

Bij brushless wordt nog altijd over turns gesproken, maar in mindere mate dan bij brushed. Op een brushless ESC staat meestal geen turns beperking beschreven, maar simpelweg het maximale vermogen of de maximale stroom die de ESC kan leveren. Dit maakt het zoeken naar de juiste ESC in het begin iets lastiger dan bij brushed ESC's. Echter wordt bij de motoren meestal wel aangegeven wat de het maximale verbruik van de motor is. De snelheid van een brushless motor is dus niet meer zo direct te relateren aan het aantal turns zoals dat het geval is bij brushed motoren.

Binnen de brushless wereld is er nog één belangrijk verschil in typen ESC's, namelijk sensored en sensorless. De benaming zegt het eigenlijk al, de een beschikt over een sensor en de ander niet. Sensored is meestal duurder dan sensorless, maar het brengt ook een belangrijk voordeel met zich mee: het werkt vloeiender. Omdat een brushless motor werkt doormiddel van 3 voedingsdraden tenopzichte van 2 voedingsdraden bij brushed moet er een goede timing zitten tussen de stroompulsen die worden afgegeven door de ESC. Op hoge toerentallen is geen verschil merkbaar tussen sensored en sensorless, maar op lage toerentallen, dus bij het optrekken en het maken van bochten geeft het hebben van een sensor hierbij een aanzienlijk voordeel. Sensorless opstellingen hebben hier vaak last van het "cogging" effect. Dit wil zeggen dat ze op lage toerentallen kunnen gaan haperen, totdat ze weer op snelheid zijn. Dit is niet iets om je zorgen over te maken als je een sensorless ESC met sensorless motor hebt, omdat het normaal is, maar het geeft wel een nadeel is acceleratiesnelheid en in het bochtenwerk. Het grootste voordeel van een sensorless ESC met motor is dat het vaak aanzienlijk goedkoper is dan een sensored combinatie en daardoor met name voor beginners interessant is.

Lees 25388 keer Laatst aangepast op dinsdag, 02 oktober 2012 09:40
Jens Waschk

Sinds 2008 bezig met de RC hobby. Begonnen met een eenvoudige off-road buggy van Tamiya, maar intussen in het bezit van 9 zeer uiteenlopende modellen.

Modellen:
Tamiya: M-05Pro, DT-02, TA-05, TA-06, Super Clod Buster, F103GT, F103LM, FF-01
HPI: Blitz

Gerelateerde items (op tag)

Meer in deze categorie: « Korte introductie Motoren »
U bevindt zich hier: Home Uitleg over RC Auto's & Onderdelen Snelheidsregelaar (ESC) (5)