Wedstrijden

Reglementen en Klassen voor 2019

Fotolia42640553SubscriptionXXL

Het is weer tijd om de regels en klassen voor 2019 te gaan bepalen! Iedereen kan en mag daarin meebeslissen! Dus heb je nieuwe ideeën of wil je veranderingen aanbrengen t.o.v het huidige reglement, laat het ons weten via wedstrijden@erceracing.nl.

geupdate : 15-11-2018

Graag VOOR de ALV ( 12 Februari 2019 ) je ideeën insturen, dan kunnen we op de ALV samen tot een definitief regelement komen.

huidige Reglement : klik

Ik zal de ingestuurde ideeën ook in dit artikel erbij zetten!

Ingebracht voorstel #1: Maarten

Stock klasse

Ipv de 17.5 turns motor een 13.5 turns motor, de meeste clubs in NL,  NK en ETS gebruiken de 13.5T combi voor de stock klasse.

De Muchmore 13.5t fixed timing V2 motor plus Fleta Euro V2 regelaar met RMP limiter aan. FDR vast op 5.

Dit is al een paar jaar de standaard. Het gaat niet veel sneller dan onze huidige 17.5T klasse.

Rookie klasse

17.5t met 2500kv max.

Dit om snelheids verschillen de voorkomen.

De 2500kv is eenvoudig te meten met een tachometer. De accu spanning is max 8.4V, max aantal kv (2500), vaste FDR, geeft een vast aantal toeren op het wiel.

Stickertje op het wiel en meten met tachometer, binnen 10 sec weet je of alles goed is. Vraag maar aan Dave van Dessel.

Ipv van Stock een Mod klasse of Vrije klasse

Het is dat we nog met een blinky regelaar moeten rijden, maar we kunnen net zo goed alles vrijgeven.

Accu, gewicht (1320 gram) etc wel vast

Motor, regelaar, FDR vrij.

 

 Ingebracht voorstel #2: Rob

Stock klasse

Vaste motor afspraak, b.v Turnigy Trackstar 17,5 stockspec, of Ruddog 17,5 fixed timing (zie : t2shop). 

Gewicht vrij.

Mini klasse

Geen spoilers, of ze moeten onderdeel van de body zijn, of bij het 1/1 model van de auto ook identiek aanwezig.

Als dat te moeilijk is, een vaste bodylijst.

3Racing MG-EVO chassis ook toestaan. 

Algemeen

Extra klasse voor de snelle mannen...zodat de stock voor minder ervaren, en mensen met een kleiner budget leuk blijft.

 

 Ingebracht voorstel #3: Paul

Pancar / F1 klasse 

Banden vrij, rubber en foam toegestaan; eigenlijk zelfde regels als 2017 en begin 2018 voor deze klasse.
 
Algemeen
 
verlenging finale rijtijd door:
a. 2 langere finales van 8 minuten
b. 3 korte finales van 5 minuten.
 
Ingebracht voorstel #4: Ad
 
Pancar / F1 klasse
 
rubber en foam banden toestaan
 
Algemeen

3x kwalificatie en 3x finale, rijtijd afhankelijk van aantal deelnemers.

Mini

ander chassis dan tamiya met dezelfde overbrenging als de m07
 
Ingebracht voorstel #5: Ron
 
Huidige stock klasse wordt super stock met 13.5 ETS motor en ETS regelaar met limiter en een vaste FDR van 5.0, zoals Maarten aangaf, eventueel met alle regelaars mits blinky.
Huidige stock klasse met vastgesteld 17.5 turnigy motor en vaste FDR ( kosten reductie)
F1 klasse met rubber banden handhaven, 21.5 turns motor en blinky regelaar.
Eventueel een mod klasse met uitsluitend 4wd TC ( mits minimaal 5 deelnemers)
Binnen TC (behalve rookie) 1 set banden per dag, voor aanvang gemerkt.
Alle opties om een groter groep rijders te bereiken.
 
Ingebracht voorstel #6: Andre 

 Stock

Ipv de 17.5 turns motor een 13.5 turns motor, de meeste clubs in NL, NK en ETS gebruiken de 13.5T combi voor de stock klasse.De Muchmore 13.5t fixed timing V2 motor plus Fleta Euro V2 regelaar met RMP limiter aan.

FDR vast in overleg zoals Maarten en Ron al aangaven.

Maar graag toevoeging minimum gewicht 1320gram, rubber vrij.

Noem hem inderdaad bijv. superstock.

Modified klasse toevoegen voor de liefhebbers. 

Mini

gewicht was al vrij dacht ik.

3Racing MG evo toelaten met dezelfde overbrenging.

Body vrij. Ook de spoiler, mits deze gewoon bij het model hoort.

Ingebracht voorstel #7: Erik-Jan 

Algemeen:

Aanpassingen op het reglement kan alleen tijdens de jaar ALV. Bij onverwachte zaken gedurende het seizoen (bijv, nieuw chassis, motor niet meer leverbaar, etc) dan na voortijdige aankondiging tijdens de eerstvolgende OC, waarbij tenminste tien rijders van de desbetreffende klasse aanwezig zijn om te stemmen. Tenminste 66% van de stemmen moeten de reglementsaanpassing steunen. (Deze regel is om te voorkomen dat een klasse na de aanpassing “leegloopt”)

Minder kwalificatietijd, en meer finaletijd. Voorstel twee kwalificaties van 5 min en drie finales van 8 minuten

Handout Carson cup motoren van ERCE afschaffen

Tijdwaarneming automatisch laten doorlopen.

Is bij start niemand op je genummerde baanpost aanwezig dan direct consequentie. Bij minder dan vijf rijders in de race ervoor, zesde baaninzetter vooraf aanwijzen uit grotere klasse (nrs 7-10).

Afschaffen minimumgewicht in alle klasses

Een motortester en thermometer aanschaffen voor controles.

LiPo accu’s mogen maximaal 5graden warmer zijn dan de omgevingstemperatuur tijdens de LiPo check.

Klasses:

Liever een klein aantal goedgevulde klasses dan veel versnippering met slechts enkele rijders per klasse. Doel van de clubraces moet zijn dat je ook met een beperkt budget vooraan mee moet kunnen rijden en een leuke dag hebt. Wil je toch van je geld af ga dan NK’s of ETS rijden.

Rookie

Snelheid van de Carson cup met FDR 6.2 is leidend. Brushless met 2500kV sensorloos is vergelijkbaar. Met een motor tester is de vertiming eenvoudig in te stellen, en daarna motor verzegelen.

Laagdrempelig houden met beperkte snelheid. Maximium rollout 32mm/omw
Kwalificatie en finales 5 min.

Vintage

stoppen in 2019

Truck

stoppen in 2019

M-chassis

Toevoegen 2WD chassis andere merken, afmetingen als M07, met FDR 5.8
Alle spoilers die niet in de body meegevormd zijn, zijn verboden

Stock

In 2018 te duur en voor velen te snel. Voorstel om naar één goedkopere motor te gaan met een maximale vertiming. Eventueel ook maximale FDR. Bijvoorbeeld de in Vianen gebruikte Turnigy Trackstar 17,5 stockspec met 40 graden vertiming en FDR 4.0. Dit kost bij centrale inkoop maximaal €35 per motor.

De ook voorgestelde ETS Muchmore combi kost €175-190 en is vergelijkbaar snel aan de 2018 stock klasse.
Maximaal 1 set banden per wedstrijddag.

Pancar

Banden vrij

 

Ingebracht voorstel #8: Robert 

Stock

17,5T motorkeuze vrij, vertimebaar

ESC blinky

FDR vrij

Bandenkeuze vrij

Muchmore NK / ETS set met vaste FDR4,5

RPM limitter aan

Mini

Handhaven regelement 2018

Algemeen

Start finale niet op het rechte stuk maar vanaf bocht 4 voor de rijderstelling

Kwalificatie voor A-finale: een nader te benoemen percentage verschil tov de best gekwalificeerde om een gelijkwaardige finale te krijgen.

Maximaal 10 rijders in een finale.

 

Ingebracht voorstel #9: Fred

Algemeen

Afgelopen seizoen zijn er mij een aantal voorstellen ter oren gekomen, die ik nu terug zie komen in een aantal voorstellen die behandeld gaan worden in de volgende ALV.

Het verontrust mij zeer, deze voorstellen gaan een aantal klassen in de competitie niet ten goede komen. Ik lees in deze voorstellen dat een aantal klassen dusdanig breed gemaakt gaan worden dat hierdoor verschillen gaan ontstaan in één klasse, waardoor dit een competitie vervalsing wordt.

Ik ga al geruime tijd mee in deze tak van RC racesport (43 Jaar), waarbij ik in de jaren menig voorstel voorbij heb zien komen. Waardoor het erop uitdraait dat de rijders alles twee keer alles moeten aanschaffen om mee te kunnen doen. En op het eind nog meer geld kwijt zijn en niet mee kunnen doen. Willen we het aantal leden behouden bij ERCE moeten we ervoor waken dat er niet teveel bepaald gaat worden met de portemonnee van de rijders. Houd het simpel en eenvormig.

F1

modellen merk vrij, maar niet foam- en rubber banden in een klasse! Regelaar stock (Blinkie) en motor 21T fixed timing, zoals deze ook gebruikt worden op andere wedstrijden in NL.

Touringcar

Merk vrij en huidige klasse van afgelopen jaar 1 op 1 overnemen, hernomen naar PROstock. En een klasse toevoegen SUPERstock waarin alles gelimiteerd wordt. Vaste timing motor met stock (Blinkie) regelaar vaste FDR. Dit om kosten te drukken en deze klasse toegankelijk te houden, toprijders die een groter budget hebben kunnen zich dan uitleven in de PROstock klasse. Geen Foam Banden toegestaan.

Mini 

Merk Tamiya M-0* klasse vast. Reglement 1 op 1 overnemen van vorig seizoen, dit omdat modellen in deze klassen zo eenvormig te houden dat de competitie tussen de deelnemer zo dichtmogelijk bij elkaar blijft, qua prestatie nagenoeg gelijk zijn. Elke body die te koop is voor deze klasse moet gebruikt kunnen worden ongeacht de spoiler die hier bijgeleverd wordt, mist deze niet buiten de toleranties komt van het regelement. Geen Foam banden toegestaan.

 

U bevindt zich hier: Home RC Racing Open Clubwedstrijden Reglementen en Klassen voor 2019