Wedstrijden

Reglement Open Clubwedstrijd 2019

Fotolia42640553SubscriptionXXLHierbij het technisch reglement voor de Open Clubwedstrijden van 2019 met hierin de enkele nieuwe afspraken zoals gemaakt op de afgelopen Algemene Ledenvergadering.

LET OP: Motor wijziging voor de Stock klasse! 

Omdat de Trackstar motor niet tijdig beschikbaar is, hebben we besloten de Hobbywing Xerun Justock 17.5 Turn G2.1 Motor Sensored  for 1:10 Stock (HW30408011) als stock motor in te zetten.

 

 

 

 

 

 

 

Algemeen :

Bij Lipo's mag de accuspanning maximaal 8,4V zijn! we zullen tijdens wedstrijden steekproeven houden om dit te checken!

Lipo accus mogen met maximaal 12 Ampere geladen en met maximaal 20 Ampere ontladen worden.\

Technische keuring vind vanaf 2019 plaats VOOR je heat!

Toevoeging aan de algemene regels:

Een finale heat wordt normaal gereden met 10 rijders, indien de B finale slechts 1 rijder bevat wordt de A finale met 11 rijders gereden.

We gaan het wedstrijdprogramma automatisch laten lopen, dus ben op tijd aanwezig voor de start en baaninzet!

Een vervangende baaninzetter moet één van de deelnemers, een ERCE lid of een ervaren RC rijder zijn.

Baaninzet doe je niet in de eerstvolgende heat maar de heat die daarop volgt.

 

Rookie klasse

Deze instap klasse is bedoeld voor de jeugd en de 'beginnende' racers .

Er worden in deze klasse 2 kwalificaties en 3 finales gereden tijdens de wedstrijden.

Aan het volgend technische reglement dient voldaan te worden :

SCHAALGROOTTE

1:10 

CHASSIS 

Onroad chassis

AANDRIJVING

Vrij keuze, echter met een overbrenging van 6,20 of hoger!

M-chassis met maximaal 20 tands pinion

MINIMAAL GEWICHT

Geen minimum

MAXIMALE BREEDTE

200 mm

MOTOR 

Carson Cupmachine. 

Brushless motoren met maximaal 2500KV.

REGELAAR

Regelaars die zijn ingesteld op 0-graden vertiming (ookwel blinky-modus genaamd) zijn toegestaan.

ACCU

Maximaal 2-cel LiPo hardcase , of 6-cel NiMh.

BANDEN

Vrije keuze, diameter maximaal 65mm.

BODY (KAP)

Vrije keuze

 

 

Mini klasse

De klasse voor Mini modellen van het merk Tamiya is zowel voor beginners en gevorderden een zeer leuke klasse. Voor beginners door de lage instapkosten , makkelijke opbouw van wagens en de wat lagere snelheid. En voor de gevorderden door de zeer competitieve strijd die door de grote gelijkheid in materieel onderling door de rijders geleverd wordt. 

Er worden in deze klasse 2 kwalificaties en 3 finales gereden tijdens de wedstrijden.

Aan het volgend technische reglement dient voldaan te worden :

CHASSIS 

M01, M02, M03, M04, M05, M05 ver II, M06, M07

de M07 mag alleen met 20T pinion! 

AANDRIJVING

2-wiel aangedreven 

Aftermarket diff's moeten hetzelfde aantal tanden hebben als de standaard Tamiya diff's.

MINIMAAL GEWICHT 

Vrij

MAXIMALE BREEDTE

180 mm

MOTOR 

Carson Cupmachine of 906256 Carson Dragster3 16T

De Carson Cupmachine wordt door de club aangeboden op de wedstrijddag en na verrijden van finales weer ingenomen. Bij een vermeend defect aan de motor kan deze in overleg met de wedstrijdleiding vervangen worden. Gelijkende trainingsmotoren zijn in de handel verkrijgbaar voor +/- 10 euro. Onder andere bij Wouters Modelbouw. Zie "algemene wedstrijdinformatie" voor meer informatie 

de Carson Dragster3 16T zal getest worden op max 2550 KV! tevens zullen we de geteste motor voorzien van een markering, zonder deze markering, of indien de markering verbroken is zullen we de motor opnieuw testen.

REGELAAR

Vrij bij de Carson Cupmachine

Carson Dragster3 regelaar bij 16t brushless motor
906250 Carson Dragster3 regelaar
906246 Set van motor 16t + regelaar
906248 Set van motor 16t + regelaar F1(zonder fan)

ACCU

2-cel LiPo Hardcase , 6-cel NiMh.

BANDEN

Vrij, mits bedoeld voor M-chassis, maximum diameter 60mm.

BODY (KAP)

Geen spoilers, of ze moeten onderdeel van de body zijn, of bij het 1/1 model van de auto ook identiek aanwezig.

Abarth 500 , Abarth 1000 , Alfa Romeo Giulia GTA , Alfa Romeo MiTo , Alpine A110 , Autobianchi A112 , Chevrolet "pick-up" , Datsun 240Z , Datsun 280ZX , Datsun 510 , Fiat 500 , Ford Anglia , Ford "pick-up" , Ford rs200, Honda City , Honda CRX , Honda Fit/Mugen , Honda S800 , Mazda MX5/Eunos/Miata , Mazda RX7 , Mitsubishi Colt , Mini Cooper (elke variant) , Mercedes A-klasse , Morris Minor , Nissan Cube/Xanadu , Nissan March/Micra , Nissan Sunny , NSU-TT , Opel Corsa , Opel Speedster , Porsche 356 , Porsche 914 , Suzuki Aruto , Suzuki Swift , Suzuki Wagon-R , Toyota Starlet , Toyota Vitz/Yaris , Trabant , Volkswagen Golf , Volkswagen Kever , Volkswagen New-Beetle , Volkswagen T1/T2/Bus, Citroen 2CV

Blitz en Ride Body's zonder de meegeleverde lexan spoiler!

 C30, GTI, RS1, miniJazz, subaru brz.

AANVULLINGEN

Motortandwiel : Maximaal 20 tanden tellend. 

Interne tandwieloverbrenging : Hierin mogen geen wijzigingen in aangebracht worden.

Chassis : Optie-onderdelen en "bling" is toegestaan. Echter mag het standaard chassis ontwerp niet gewijzigd worden. Bij twijfel vraag wedstrijdleiding/wedstrijdvoorzitter.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Stock klasse

De toerwagens in de Stock-klasse behalen een wat hogere snelheid wat meer coureurskunsten vergt.  De Stock-Klasse is een klasse die vooral bij gevorderden coureurs populair is. Naast de hogere snelheid is er ook veel meer uit de afstellingen van het chassis te halen wat deze klasse ook voor sleutelaars geschikt maakt. Aanpassen en afstellen van wielstanden , ophanging , schokdempers , tandwielen, motor timing , etc is in deze klasse allemaal mogelijk. Zowel coureurs met rijkunsten of afstelkunsten kunnen aan de slag in deze klasse.

Populaire toerwagens in deze klasse zijn ondere andere van Xray, Schumacher , Tamiya, 3-Racing, Associated, Spec-R, Serpent.

Er worden in deze klasse 2 kwalificaties en 3 finales gereden tijdens de wedstrijden.

Aan het volgend technische reglement dient voldaan te worden :

SCHAALGROOTTE

1:10

CHASSIS 

Toerwagen chassis

AANDRIJVING

Vrij ,

Zolang de motor niet direct de aangedreven wielen aandrijft. Een "indirecte" aandrijving.

Fdr: 4.5 max (maximaal toegestane overbrengingsverhouding)

MINIMAAL GEWICHT 

1320 gram 

MAXIMALE BREEDTE

200 mm

MOTOR 

Motor:

Hobbywing Xerun Justock 17.5 Turn G2.1 Motor Sensored for 1:10 Stock (HW30408011)

REGELAAR

Regelaars die zijn ingesteld op 0-graden vertiming (ookwel blinky-modus genaamd) zijn toegestaan.

ACCU

2-cel LiPo Hardcase

BANDEN

Rubber banden , merk en type vrij , maximaal 24mm breed.

BODY (KAP)

Sedan of Coupe vorm,

Achtervleugel mag niet boven daklijn uitsteken en mag maximaal 10mm uitsteken achter de body. Maximale afmetingen van de vleugel: 190mm breed, 25mm hoog en 40mm diep (gelijk aan Nomac).

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Super Stock klasse

Voor de ervaren racers die met snellere toerwagens willen racen dan de gewone Stock klasse

Er worden in deze klasse 2 kwalificaties en 3 finales gereden tijdens de wedstrijden.

Aan het volgend technische reglement dient voldaan te worden :

SCHAALGROOTTE

1:10

CHASSIS 

Toerwagen chassis

AANDRIJVING

Vrij ,

Zolang de motor niet direct de aangedreven wielen aandrijft. Een "indirecte" aandrijving.

MINIMAAL GEWICHT 

1320 gram 

MAXIMALE BREEDTE

200 mm

MOTOR 

Minimaal 17.5 of meer wikkelingen van het type "brushless"

Of

13,5T ETS motor en ETS regelaar met limiter een vaste FDR van 4,5

REGELAAR

Regelaars die zijn ingesteld op 0-graden vertiming (ookwel blinky-modus genaamd) zijn toegestaan.

ACCU

2-cel LiPo Hardcase

BANDEN

Rubber banden , merk en type vrij , maximaal 24mm breed.

Slechts 1 set per dag!

BODY (KAP)

Sedan of Coupe vorm,

Achtervleugel mag niet boven daklijn uitsteken en mag maximaal 10mm uitsteken achter de body. Maximale afmetingen van de vleugel: 190mm breed, 25mm hoog en 40mm diep (gelijk aan Nomac).

 

F1 klasse

Voor de formule 1 liefhebbers..

Er worden in deze klasse 2 kwalificaties en 3 finales gereden tijdens de wedstrijden. 

Aan het volgend technische reglement dient voldaan te worden :

 

SCHAALGROOTTE

1:10

CHASSIS

2WD direct drive F1 auto.

BANDEN

Alleen rubber banden

MOTOR

21,5 Turns brushless

REGELAAR

Regelaars die zijn ingesteld op 0-graden vertiming (ookwel blinky-modus genaamd) zijn toegestaan.

MIMIMUM GEWICHT

1050 gram

MAXIMALE BREEDTE

205 mm

BODY

Formule1

 

 

Front Wheel Drive (Fronti)

Front-Wheel-Drive klasse, ook wel “Fronti” genoemd.

Er worden in deze klasse 2 kwalificaties en 3 finales gereden tijdens de wedstrijden. 

Aan het volgend technische reglement dient voldaan te worden :

SCHAALGROOTTE

1:10

AANDRIJVING De maximale overbrenging mag niet kleiner zijn als 1 : 5,0 (5,10 mag, 4,95 niet).

CHASSIS

Alle Tourwagen-Chassis welke voorwiel aangedreven zijn (Front-Wheel-Drive)

BANDEN

RIDE Pre Cut Slick 24mm (#RI-24025) met de meegeleverde insert. Alle SPAAK velgen zijn goedgekeurd ZONDER offset. DISC velgen zijn niet toegestaan.

MOTOR

Er mogen geen veranderingen aan de motor worden gedaan. Alleen de bedrading mag worden aangepast van de regelaar, max. 12 AWG. De motor is de MuchMore Fleta 13.5T – Type-W fixed Timing (#MM-MR-FZX135WF – “oude” ETS Motor seizoen 2016/17) 

REGELAAR

Regelaars die zijn ingesteld op 0-graden vertiming (ookwel blinky-modus genaamd) zijn toegestaan.

MIMIMUM GEWICHT

1250 gram

MAXIMALE BREEDTE

200 mm

BODY

Alleen bodies zijn toegestaan, die in het echt ook overeenkomen met voertuigen met voorwielaandrijving. “Aerodynamisch geoptimaliseerde” raceauto’s (zoals PF Mazda, PF LTC-R, enz.) zijn niet toegestaan!

Aan de bodie kan een achterspoiler (spoiler) met een maximale breedte van 170 mm en een diepte van 40 mm worden gemonteerd. Alleen de originele spoilers die bij de carrosserie zijn ingesloten, zijn toegestaan en deze mogen alleen op de originele bevestigingspunten worden bevestigd.

 

Graag meer informatie over de wedstrijdklassen en/of clubwedstrijden?

Op trainingsdagen zijn altijd leden aanwezig die u graag te woord zullen staan. Velen hebben ervaring met wedstrijdrijden en weten wat voor u een juiste klasse zal kunnen zijn. Daarnaast staat onder "Algemene Wedstrijdinformatie" wellicht een antwoord wat u zoekt. KLIK HIER   

Daarnaast is het mogelijk te mailen naar de wedstrijdvoorzitter voor meer informatie :  wedstrijden@erceracing.nl  (Rob)

de accuspanning maximaal 8,4V 

U bevindt zich hier: Home RC Racing Open Clubwedstrijden Reglement Open Clubwedstrijd 2019