Inschrijven voor een Open Clubwedstrijd:

Om deel te nemen aan de wedstrijd is het nodig voor deelnemers om zich van te voren in te schrijven. Dit is mogelijk op de website van MyRcm waar een inschrijfformulier voor de betreffende wedstrijd te vinden is. Ongeveer 2 weken voor de wedstrijd zal op de hoofdpagina van erceracing.nl een artikel met een directe link naar het inschrijfformulier geplaatst worden. Het is echter ook mogelijk om zelf het inschrijfformulier te zoeken op de website van MyRcm: www.myrcm.ch/main. Ook is er een directe link naar het overzicht van door ERCE georganiseerde races: ERCE op myrcm.ch

 

Op deze website is het mogelijk om 1x een account aan te maken waardoor het makkelijker wordt om in te schrijven voor meerdere wedstrijden. Zo'n account aanmaken kan door rechtsboven op "inschrijven" te klikken en de gevraagde gegevens in te vullen.

Een inschrijfformulier voor een wedstrijd zoeken kan door het tabblad "geplande races" te openen en vervolgens rechtsboven te zoeken op het woord "ERCE". Dan zullen alle wedstrijden van ERCE in beeld verschijnen waarvoor een inschrijfformulier beschikbaar is. Open het formulier voor de wedstrijd waaraan je deel wilt nemen en vul de gevraagde informatievelden in. Dit inschrijfformulier is beschikbaar tot 22:00 op de vrijdagavond voor de wedstrijd.

Op het inschrijfformulier wordt o.a. gevraagd naar een transpondernummer. Deze transponder is nodig in de auto van een deelnemer om door het telsysteem geteld te worden. Voor beginners zijn deze transponders bij ons als club beschikbaar om te lenen en hiervoor hoeft geen nummer op het formulier ingevuld te worden. Echter wordt het aangeraden om deze transponder op den duur zelf aan te schaffen.

Inschrijfkosten:

Het inschrijfgeld per klasse per wedstrijd bedraagt :

  • € 5,00 voor leden van ERCE.
  • € 10,00 gastrijder.

 

Starttijden:

De wedstrijden op zaterdag starten met de 1e kwalificatie om 15:30 uur.

De wedstrijden op zondag starten met de 1e kwalificatie om 10:00 uur.

 

Procedure van een kwalificatieserie

Uiterlijk een kwartier voor aanvang van de serie zal er aan het raam van het clubgebouw een lijst te vinden zijn met een eerste “heatindeling”. Op deze lijst staan per klasse alle deelnemers die zich ingeschreven hebben voor de wedstrijd met daarbij een startnummer. Dit startnummer blijft voor de deelnemer tijdens alle 2 de kwalificatieserie en dit nummer dient ook zichtbaar te zijn op de auto. Hiervoor zijn ter plaatse stickers beschikbaar en deze is het beste zichtbaar te maken op de voorruit van de auto. Ook staat er op de lijst bij welke frequentie een deelnemer dient te gebruiken zodat storing met zenders van andere deelnemers voorkomen kan worden. Dit is voornamelijk belangrijk voor deelnemers met een 27 MHz of 40 MHz zenders. Gebruikers van 2.4 GHz systemen hoeven zich hier geen zorgen over te maken.

Gebruikers van een 27 MHz of 40 MHz systeem dienen er ook rekening mee te houden dat ze nooit hun zender en/of auto aanzetten tenzij ze zelf gaan deelnemen aan een heat. Dit omdat het mogelijk is dat een andere deelnemer net een race aan het rijden is op dezelfde frequentie en men storing bij elkaar veroorzaakt. Deze storing kan voor een deelnemer in een heat zeer vervelend zijn met ongelukken in de race als gevolg.

Een kwalificatieheat bestaat maximaal uit 10 deelnemers. Wanneer er meer dan 10 inschrijvingen zijn voor een klasse zullen deze deelnemers gelijkmatig verdeeld worden over meerdere heats. Naast een heat “1” kan er dan ook een heat “2” zijn.

De start van een kwalificatie race gebeurd aan de startlijn voor de rijderstelling. Deze start verloopt volgens een “staggered start” wat wil zeggen dat alle deelnemers omstebeurt wegrijden van de startlijn wanneer hun startnummer genoemd wordt. Bij de 1e kwalificatie is dit op volgorde van de heatindeling. Bij de 2e is dit volgens de uitslag van de voorgaande kwalificatie.

Wanneer een deelnemer na het noemen van het startnummer de startlijn voor het eerst passeert zal voor hem/haar 7 minuten* racetijd gestart worden. In deze 7 minuten dient vervolgens zoveel mogelijk ronden verreden te worden. Wanneer deze 7 minuten voorbij zijn maakt elke deelnemer zijn laatste ronde af en is de kwalificatie afgelopen. Dit zal omgeroepen worden door de wedstrijdleiding.

Het telsysteem houd van elke verreden kwalificatie de tussenstand bij en zal na de 2 verreden kwalificaties de uitslag uitrekenen. Deze uitslag is gebaseerd op de best verreden kwalificatie race van elke deelnemer en de uitslagvolgorde wordt bepaald aan de hand van de meest verreden ronden door een deelnemer. Wanneer meerdere deelnemers een gelijk aantal ronden verreden hebben wordt er gekeken naar de eindtijd waarin deze verreden zijn. Dit is 7 minuten + de tijd die nodig was om de laatste ronde uit te rijden. Diegene met de minste tijd staat boven de andere deelnemers met een gelijk aantal ronden.

De uitslag van de kwalificatie series wordt de startvolgorde voor alle drie de finales series die volgen. Ben je als eerste gekwalificeerd , start je elke finale race van de 1e plaats. De eerste 10 deelnemers zullen starten in de finale heat “A”, de volgende 10 in heat B, enz. (kortweg genoemd : A-finale of B-finale)

 

Procedure van een finale serie

Tijdens de pauze wordt een lijst met een nieuwe heatindeling opgehangen met hierop de startposities voor de finale series. Deze startvolgorde betekend ook nieuwe startnummers waardoor deze op de auto’s vervangen dienen te worden. Houd ook opnieuw rekening met de getoonde frequenties want deze kunnen veranderd zijn. Dit omdat iemand uit heat B van de kwalificatie serie met eenzelfde frequentie als iemand uit heat A nu samengevoegd kunnen zijn in één en dezelfde finale opstelling.

De start van een finale race gebeurd vanaf de startposities op het lange rechte stuk. Deelnemers staan hier in de startvakken opgesteld op volgorde van de nieuwe heatindeling. De daadwerkelijke start van de finale gebeurd nu echter met een groepstart waardoor iedereen start op het startsein wat gegeven word door het telsysteem. Dit sein volgt na een aftelprocedure van 10 terug naar 4 , waarin tijdens het tijdsbestek van de laatste 3 seconde op een variabel tijdstip het startsein zal klinken. (Een variabel tijdstip hiervoor is nodig om de kans op valse starts door deelnemers te voorkomen. Dit omdat men anders geneigd zal zijn om het startsein te “timen” en een fractie van een seconde vroeger aan te rijden dan de rest)

Na het startsein volgt 7 minuten* race tijd waarin iedereen , mag duidelijk zijn , strijd voor de eerste positie. Na deze 7 minuten volgt net als na een kwalificatie ook een eindsignaal en maakt iedereen zijn laatste ronde af , en word door de wedstrijdleiding omgeroepen wanneer een deelnemer gefinisht is.

Na elke verreden finale verdient een deelnemer punten. Deze punten worden bepaald aan de hand van je eindpositie. De winnaar van de A-finale verdient 1 punt , de 2e verdient 2 punten , de 3e verdient 3 punten, enz. De winnaar van de B-finale echter verdient 11 punten omdat deze na de kwalificatie-uitslag nooit hoger kan eindigen dan de als 10e geëindigde deelnemer in de A-finale. De als 2e geëindigde in de B-finale verdient 12 punten , de 3e verdient 13 punten, enz.

Een finale heat word normaal gereden met 10 rijders,indien de B finale slecht 1 rijder bevat word de A finale met 11 rijders gereden.

 

Technische keuring en “baaninzetten”

Voor elke heat dien je je accu te laten testen, maximaal 8,4 volt!

Na elke verreden kwalificatie of finale dient de auto ingeleverd te worden bij de “Technische Keuring”. Dit is links van de trap naar de rijderstelling. Hier worden door leden van de wedstrijdleiding de auto’s gecontroleerd of ze voldoen aan het technisch reglement. Mocht geconstateerd worden dat een auto niet voldoet aan het reglement kan door de wedstrijdleiding een passende straf hiervoor uitgedeeld worden aan de betreffende deelnemer. Dit kan variëren van een enkele waarschuwing , een ronde aftrek van het best verreden resultaat ,
het schrappen van een heatresultaat of mogelijk een diskwalificatie van de wedstrijd. Dit naar gelang de ernst van de overtreding.

Baaninzet doe je in de eerstvolgende heat.

Verwacht wordt dat de “baaninzetters” op tijd klaar staan langs de baan en goed opletten tijdens de race. Gestrande wagens dienen snel weer op weg geholpen te worden maar niet ten koste van alles. Mocht er een groep auto’s aangereden komen , laat deze dan eerst langs gaan voordat de gestrande wagen weer terug op de baan gezet wordt. Uiteraard in de juiste rijrichting.

 

Einduitslag en prijsuitreiking

Na de 3 verreden finale series wordt de einduitslag berekend. Dit gebeurd op basis van de verdiende punten in de verreden finales. 

De volgorde van de einduitslag wordt bepaald door het minste aantal punten vergaard door een deelnemer. Degene met het minste aantal punten is de dagoverwinnaar.

Voor de top 3 van elke klasse worden bekers vergeven , en ook voor de winnaar van een B- of C-finale is er een prijs te verdienen.

 

Kampioenschap

De punten die verdiend zijn op een wedstrijddag worden opgenomen in een Kampioenschap telling. Hierin worden dezelfde punten voor ingevuld als die verdiend zijn op een enkele wedstrijddag, dat zijn dus de 2 beste resultaten van de dag. Het puntentotaal van de 2 getelde finales van elke wedstrijddag wordt bij elkaar opgeteld, degene met de laagste totaalscore is de winnaar. Bij gelijke stand in het Kampioenschap: Telt het aantal 1e plekken, dan 2e plekken ect. (zoals op NK) 

Wanneer een deelnemer niet is ingeschreven voor een wedstrijddag levert dit hem/haar 50 punten op voor elke gemiste finale. Hierdoor loopt het puntentotaal al snel op. Echter komt elke deelnemer aan het einde van het kampioenschap in aanmerking voor 4 “schrapresultaten” waardoor de 4 slechtste (lees: hoge scores) resultaten geschrapt zullen worden.. Hierdoor is het mogelijk voor een deelnemer om 2 wedstrijddagen te missen in een seizoen omdat de 4x50 score gewist zal worden. 

Wel gereden en afgemeld voor de resterende finales, dan krijg je de punten voor de laatste plaats van de finale waarin je gekwalificeerd bent. Bijvoorbeeld: 10 rijders per finale, ben je gekwalificeerd voor de A finale en er is een B finale dan krijg je 10 punten Van een deelnemer die alle finales verreden heeft worden automatisch de 4 slechts verreden finales gewist.

 

Algemene regels en technische regels

In elke vorm van sport of hobby is een wedstrijd niet mogelijk zonder enkele regels. Dit om een gelijke en eerlijke strijd op de wedstrijddag te waarborgen , en ook om in een gezellige en sociale sfeer onze hobby te kunnen uitoefenen. Daarom volgt hier een lijst met regels die eigenlijk niet genoemd zouden hoeven te worden , maar wat ter herinnering vooral geen kwaad kan :

  • Op het ERCE-terrein:
    • Vertoon geen onbehoorlijk gedrag en misdraag uzelf niet t.o.v. anderen.
    • Laat geen rommel of viezigheid achter op het terrein en maak gebruik van de beschikbare prullenbakken.
    • Gebruik een handdoek onder uw wagen terwijl u uw banden smeert.
    • Stal uw spullen niet te breed uit op de werktafels zodat collega-hobbyisten ook een plek aan tafel kunnen vinden.
  • Naast en op het circuit:
    • Telefoneer niet naast of op het circuit terwijl er op gereden wordt.
    • Betreedt als toeschouwer niet het circuit tijdens een wedstrijd.
    • Let op tijdens het baaninzetten
  • Tijdens wedstrijd:
    • Ben op tijd aanwezig voor de wedstrijd.
    • Start niet met natte banden. (smering)
    • Rijdt niet in tegenovergestelde richting.
    • Rijdt niet achteruit.
    • Snijdt het circuit niet af.
    • Hinder overige deelnemers niet.
    • Maak ruimte wanneer de leider in de wedstrijd u op een ronde zet.
    • Verlaat niet voor het eindsignaal voortijdig de rijderstelling.
  • Na wedstrijd:
    • Lever de wagen in bij de technische keuring.
    • Baaninzetten voor de volgende te verrijden heat.
  • Techniek:
    • Zorg dat uw wagen aan de technische regels voldoet zoals beschreven in het technisch reglement van uw klasse.