Hierbij het technisch reglement voor de Open Clubwedstrijden van 2023 met hierin de afspraken zoals gemaakt op de Algemene Ledenvergadering van 2023.
Algemeen :
Bij Lipo's mag de accuspanning maximaal 8,4V zijn! we zullen tijdens wedstrijden steekproeven houden om dit te checken!
Lipo accus mogen met maximaal 12 Ampere geladen en met maximaal 20 Ampere ontladen worden.\
Toevoeging aan de algemene regels:
Een finale heat wordt normaal gereden met 9 rijders, indien de B finale slechts 1 rijder bevat wordt de A finale met 10 rijders gereden.
We gaan het wedstrijdprogramma automatisch laten lopen, dus ben op tijd aanwezig voor de start en baaninzet!
Een vervangende baaninzetter moet één van de deelnemers, een ERCE lid of een ervaren RC rijder zijn.
Bij wedstrijden op zaterdag rijden we 2 kwalificaties en 2 finales ipv 3.
Rookie klasse
Deze instap klasse is bedoeld voor de jeugd en de 'beginnende' racers .
Er worden in deze klasse 2 kwalificaties en 3 finales gereden tijdens de wedstrijden.
Deelnemers aan de rookie klasse mogen niet in een andere klasse meedoen.
Aan het volgend technische reglement dient voldaan te worden :
SCHAALGROOTTE |
1:10 |
CHASSIS |
Onroad chassis |
AANDRIJVING |
Vrij keuze, echter met een overbrenging van 6,20 of hoger! M-chassis met maximaal 20 tands pinion |
MINIMAAL GEWICHT |
Geen minimum |
MAXIMALE BREEDTE |
200 mm |
MOTOR |
Carson Cupmachine. Brushless motoren met maximaal 2500KV. |
REGELAAR |
Regelaars die zijn ingesteld op 0-graden vertiming (ookwel blinky-modus genaamd) zijn toegestaan. |
ACCU |
Maximaal 2-cel LiPo hardcase , of 6-cel NiMh. |
BANDEN |
Vrije keuze, diameter maximaal 65mm. |
BODY (KAP) |
Vrije keuze |
Mini klasse
De klasse voor Mini modellen van het merk Tamiya is zowel voor beginners en gevorderden een zeer leuke klasse. Voor beginners door de lage instapkosten , makkelijke opbouw van wagens en de wat lagere snelheid. En voor de gevorderden door de zeer competitieve strijd die door de grote gelijkheid in materieel onderling door de rijders geleverd wordt.
Er worden in deze klasse 2 kwalificaties en 3 finales gereden tijdens de wedstrijden.
Aan het volgend technische reglement dient voldaan te worden :
CHASSIS |
M01, M02, M03, M04, M05, M05 ver II, M06, M07,M08 de M07/M08 mag alleen met 20T pinion! |
AANDRIJVING |
2-wiel aangedreven Aftermarket diff's moeten hetzelfde aantal tanden hebben als de standaard Tamiya diff's. |
MINIMAAL GEWICHT |
Vrij |
MAXIMALE BREEDTE |
180 mm |
MOTOR |
Carson Cupmachine of 906256 Carson Dragster3 16T De Carson Cupmachine wordt door de club aangeboden op de wedstrijddag en na verrijden van finales weer ingenomen. Bij een vermeend defect aan de motor kan deze in overleg met de wedstrijdleiding vervangen worden. Gelijkende trainingsmotoren zijn in de handel verkrijgbaar voor +/- 10 euro. Onder andere bij Wouters Modelbouw. Zie "algemene wedstrijdinformatie" voor meer informatie de Carson Dragster3 16T zal getest worden op max 2550 KV! tevens zullen we de geteste motor voorzien van een markering, zonder deze markering, of indien de markering verbroken is zullen we de motor opnieuw testen. |
REGELAAR |
Vrij bij de Carson Cupmachine Carson Dragster3 regelaar bij 16t brushless motor |
ACCU |
2-cel LiPo Hardcase , 6-cel NiMh. |
BANDEN |
Vrij, mits bedoeld voor M-chassis, maximum diameter 60mm. |
BODY (KAP) |
Vrije bodykeuze. 2 beperkingen, de body moet bedoeld zijn voor m-chassis. Een eventuele spoiler mag niet groter zijn dan 150mm x 45mm x 8mm. |
AANVULLINGEN |
Motortandwiel : Maximaal 20 tanden tellend. Interne tandwieloverbrenging : Hierin mogen geen wijzigingen in aangebracht worden. Chassis : Optie-onderdelen en "bling" is toegestaan. Echter mag het standaard chassis ontwerp niet gewijzigd worden. Bij twijfel vraag wedstrijdleiding/wedstrijdvoorzitter. |
Stock klasse
De toerwagens in de Stock-klasse behalen een wat hogere snelheid wat meer coureurskunsten vergt. De Stock-Klasse is een klasse die vooral bij gevorderden coureurs populair is. Naast de hogere snelheid is er ook veel meer uit de afstellingen van het chassis te halen wat deze klasse ook voor sleutelaars geschikt maakt. Aanpassen en afstellen van wielstanden , ophanging , schokdempers , tandwielen, motor timing , etc is in deze klasse allemaal mogelijk. Zowel coureurs met rijkunsten of afstelkunsten kunnen aan de slag in deze klasse.
Populaire toerwagens in deze klasse zijn ondere andere van Xray, Schumacher , Tamiya, 3-Racing, Associated, Spec-R, Serpent.
Er worden in deze klasse 2 kwalificaties en 3 finales gereden tijdens de wedstrijden.
Aan het volgend technische reglement dient voldaan te worden :
SCHAALGROOTTE |
1:10 |
CHASSIS |
Toerwagen chassis |
AANDRIJVING |
Vrij , Zolang de motor niet direct de aangedreven wielen aandrijft. Een "indirecte" aandrijving. Fdr: 4.0 min (minimaal toegestane overbrengingsverhouding) |
MINIMAAL GEWICHT |
1320 gram |
MAXIMALE BREEDTE |
200 mm |
MOTOR |
Motor: Hobbywing Xerun Justock 17.5 Turn G2.1 Motor Sensored for 1:10 Stock (HW30408011) Bij natte race (aangegeven door wedstrijdleiding) zijn ook toegestaan:
|
REGELAAR |
Regelaars die zijn ingesteld op 0-graden vertiming (ookwel blinky-modus genaamd) zijn toegestaan. |
ACCU |
2-cel LiPo Hardcase |
BANDEN |
Rubber banden , merk en type vrij , maximaal 24mm breed. |
BODY (KAP) |
Sedan of Coupe vorm, Achtervleugel mag niet boven daklijn uitsteken en mag maximaal 10mm uitsteken achter de body. Maximale afmetingen van de vleugel: 190mm breed, 25mm hoog en 40mm diep (gelijk aan Nomac). |
2WD-Pan cars klasse
Voor de formule 1 liefhebbers, de Le Mans fans plus de achterwiel aangedreven fanaten is er de Pan car klasse.
Er worden in deze klasse 2 kwalificaties en 3 finales gereden tijdens de wedstrijden.
Aan het volgend technische reglement dient voldaan te worden :
SCHAALGROOTTE |
1:10 en 1:12 |
CHASSIS |
2WD direct drive pan car. |
BANDEN |
Merk en type vrij. |
MOTOR |
Merk en type vrij. |
REGELAAR |
Merk en type vrij. |
MIMIMUM GEWICHT |
Vrij |
MAXIMALE BREEDTE |
205 mm |
BODY |
Formule1, Gran Tourismo, LMP of Nascar body. Alleen 1/10 realscale body's of 1:12 |
Front Wheel Drive (Fronti)
Front-Wheel-Drive klasse, ook wel “Fronti” genoemd.
Er worden in deze klasse 2 kwalificaties en 3 finales gereden tijdens de wedstrijden.
Aan het volgend technische reglement dient voldaan te worden :
SCHAALGROOTTE |
1:10 |
AANDRIJVING | De maximale overbrenging mag niet kleiner zijn als 1 : 4.5 |
CHASSIS |
Alle Tourwagen-Chassis welke voorwiel aangedreven zijn (Front-Wheel-Drive) |
BANDEN |
RIDE Pre Cut Slick 24mm met de meegeleverde insert. |
MOTOR |
Er mogen geen veranderingen aan de motor worden gedaan. Alleen de bedrading mag worden aangepast van de regelaar, max. 14 AWG. Hobbywing Combo– 17.5 T (Motor: #XeRun Justock 3650SD G2.1 17.5T fixed timing + ESC #XeRun XR10 Justock) Bij ons gelden de "ETS" regels voor limiter settings. Regelaar zonder logo zijn toestaan, zo lang de software met de 17.5k RMP limiter maar is geladen, te zien/controleren aan het knipper patroon van de LEDs |
REGELAAR |
#XeRun XR10 Justock |
MIMIMUM GEWICHT |
1250 gram |
MAXIMALE BREEDTE |
200 mm |
BODY |
Alleen bodies zijn toegestaan, die in het echt ook overeenkomen met voertuigen met voorwielaandrijving. “Aerodynamisch geoptimaliseerde” raceauto’s (zoals PF Mazda, PF LTC-R, enz.) zijn niet toegestaan! Aan de bodie kan een achterspoiler (spoiler) met een maximale breedte van 170 mm en een diepte van 40 mm worden gemonteerd. Alleen de originele spoilers die bij de carrosserie zijn ingesloten, zijn toegestaan en deze mogen alleen op de originele bevestigingspunten worden bevestigd. |
Graag meer informatie over de wedstrijdklassen en/of clubwedstrijden?
Op trainingsdagen zijn altijd leden aanwezig die u graag te woord zullen staan. Velen hebben ervaring met wedstrijdrijden en weten wat voor u een juiste klasse zal kunnen zijn. Daarnaast staat onder "Algemene Wedstrijdinformatie" wellicht een antwoord wat u zoekt. KLIK HIER
Daarnaast is het mogelijk te mailen naar de wedstrijdvoorzitter voor meer informatie :
de accuspanning maximaal 8,4V