Hierbij het technisch reglement voor de Open Clubwedstrijden van 2023 met hierin de afspraken zoals gemaakt op de Algemene Ledenvergadering van 2023.

Algemeen :

Bij Lipo's mag de accuspanning maximaal 8,4V zijn! we zullen tijdens wedstrijden steekproeven houden om dit te checken!

Lipo accus mogen met maximaal 12 Ampere geladen en met maximaal 20 Ampere ontladen worden.\

Toevoeging aan de algemene regels:

Een finale heat wordt normaal gereden met 9 rijders, indien de B finale slechts 1 rijder bevat wordt de A finale met 10 rijders gereden.

We gaan het wedstrijdprogramma automatisch laten lopen, dus ben op tijd aanwezig voor de start en baaninzet!

Een vervangende baaninzetter moet één van de deelnemers, een ERCE lid of een ervaren RC rijder zijn.

Bij wedstrijden op zaterdag rijden we 2 kwalificaties en 2 finales ipv 3.

Rookie klasse

Deze instap klasse is bedoeld voor de jeugd en de 'beginnende' racers .

Er worden in deze klasse 2 kwalificaties en 3 finales gereden tijdens de wedstrijden.

Deelnemers aan de rookie klasse mogen niet in een andere klasse meedoen.

Aan het volgend technische reglement dient voldaan te worden :

SCHAALGROOTTE

1:10 

CHASSIS 

Onroad chassis

AANDRIJVING

Vrij keuze, echter met een overbrenging van 6,20 of hoger!

M-chassis met maximaal 20 tands pinion

MINIMAAL GEWICHT

Geen minimum

MAXIMALE BREEDTE

200 mm

MOTOR 

Carson Cupmachine. 

Brushless motoren met maximaal 2500KV.

REGELAAR

Regelaars die zijn ingesteld op 0-graden vertiming (ookwel blinky-modus genaamd) zijn toegestaan.

ACCU

Maximaal 2-cel LiPo hardcase , of 6-cel NiMh.

BANDEN

Vrije keuze, diameter maximaal 65mm.

BODY (KAP)

Vrije keuze

 

Mini klasse

De klasse voor Mini modellen van het merk Tamiya is zowel voor beginners en gevorderden een zeer leuke klasse. Voor beginners door de lage instapkosten , makkelijke opbouw van wagens en de wat lagere snelheid. En voor de gevorderden door de zeer competitieve strijd die door de grote gelijkheid in materieel onderling door de rijders geleverd wordt. 

Er worden in deze klasse 2 kwalificaties en 3 finales gereden tijdens de wedstrijden.

Aan het volgend technische reglement dient voldaan te worden :

CHASSIS 

M01, M02, M03, M04, M05, M05 ver II, M06, M07,M08

de M07/M08 mag alleen met 20T pinion! 

AANDRIJVING

2-wiel aangedreven 

Aftermarket diff's moeten hetzelfde aantal tanden hebben als de standaard Tamiya diff's.

MINIMAAL GEWICHT 

Vrij

MAXIMALE BREEDTE

180 mm

MOTOR 

Carson Cupmachine of 906256 Carson Dragster3 16T

De Carson Cupmachine wordt door de club aangeboden op de wedstrijddag en na verrijden van finales weer ingenomen. Bij een vermeend defect aan de motor kan deze in overleg met de wedstrijdleiding vervangen worden. Gelijkende trainingsmotoren zijn in de handel verkrijgbaar voor +/- 10 euro. Onder andere bij Wouters Modelbouw. Zie "algemene wedstrijdinformatie" voor meer informatie 

de Carson Dragster3 16T zal getest worden op max 2550 KV! tevens zullen we de geteste motor voorzien van een markering, zonder deze markering, of indien de markering verbroken is zullen we de motor opnieuw testen.

REGELAAR

Vrij bij de Carson Cupmachine

Carson Dragster3 regelaar bij 16t brushless motor
906250 Carson Dragster3 regelaar
906246 Set van motor 16t + regelaar
906248 Set van motor 16t + regelaar F1(zonder fan)

ACCU

2-cel LiPo Hardcase , 6-cel NiMh.

BANDEN

Vrij, mits bedoeld voor M-chassis, maximum diameter 60mm.

BODY (KAP)

Vrije bodykeuze.

2 beperkingen, de body moet bedoeld zijn voor m-chassis.

Een eventuele spoiler mag niet groter zijn dan 150mm x 45mm x 8mm.

AANVULLINGEN

Motortandwiel : Maximaal 20 tanden tellend. 

Interne tandwieloverbrenging : Hierin mogen geen wijzigingen in aangebracht worden.

Chassis : Optie-onderdelen en "bling" is toegestaan. Echter mag het standaard chassis ontwerp niet gewijzigd worden. Bij twijfel vraag wedstrijdleiding/wedstrijdvoorzitter.

 

 

Stock klasse

De toerwagens in de Stock-klasse behalen een wat hogere snelheid wat meer coureurskunsten vergt.  De Stock-Klasse is een klasse die vooral bij gevorderden coureurs populair is. Naast de hogere snelheid is er ook veel meer uit de afstellingen van het chassis te halen wat deze klasse ook voor sleutelaars geschikt maakt. Aanpassen en afstellen van wielstanden , ophanging , schokdempers , tandwielen, motor timing , etc is in deze klasse allemaal mogelijk. Zowel coureurs met rijkunsten of afstelkunsten kunnen aan de slag in deze klasse.

Populaire toerwagens in deze klasse zijn ondere andere van Xray, Schumacher , Tamiya, 3-Racing, Associated, Spec-R, Serpent.

Er worden in deze klasse 2 kwalificaties en 3 finales gereden tijdens de wedstrijden.

Aan het volgend technische reglement dient voldaan te worden :

SCHAALGROOTTE

1:10

CHASSIS 

Toerwagen chassis

AANDRIJVING

Vrij ,

Zolang de motor niet direct de aangedreven wielen aandrijft. Een "indirecte" aandrijving.

Fdr: 4.0 min (minimaal toegestane overbrengingsverhouding)

MINIMAAL GEWICHT 

1320 gram 

MAXIMALE BREEDTE

200 mm

MOTOR 

Motor:

Hobbywing Xerun Justock 17.5 Turn G2.1 Motor Sensored for 1:10 Stock (HW30408011) 

Bij natte race (aangegeven door wedstrijdleiding) zijn ook toegestaan:

  • Carson Cup machine (Brushed).
  • 906256 Carson Dragster3 16T.

REGELAAR

Regelaars die zijn ingesteld op 0-graden vertiming (ookwel blinky-modus genaamd) zijn toegestaan.

ACCU

2-cel LiPo Hardcase

BANDEN

Rubber banden , merk en type vrij , maximaal 24mm breed.

BODY (KAP)

Sedan of Coupe vorm,

Achtervleugel mag niet boven daklijn uitsteken en mag maximaal 10mm uitsteken achter de body. Maximale afmetingen van de vleugel: 190mm breed, 25mm hoog en 40mm diep (gelijk aan Nomac).

  

2WD-Pan cars klasse

Voor de formule 1 liefhebbers, de Le Mans fans plus de achterwiel aangedreven fanaten is er de Pan car klasse. 

Er worden in deze klasse 2 kwalificaties en 3 finales gereden tijdens de wedstrijden. 

Aan het volgend technische reglement dient voldaan te worden :

SCHAALGROOTTE

1:10 en 1:12

CHASSIS

2WD direct drive  pan car.

BANDEN

Merk en type vrij.

MOTOR

Merk en type vrij.

REGELAAR

Merk en type vrij.

MIMIMUM GEWICHT

Vrij

MAXIMALE BREEDTE

205 mm

BODY

Formule1, Gran Tourismo, LMP  of Nascar body. Alleen 1/10 realscale body's of 1:12 

 

Front Wheel Drive (Fronti)

Front-Wheel-Drive klasse, ook wel “Fronti” genoemd.

Er worden in deze klasse 2 kwalificaties en 3 finales gereden tijdens de wedstrijden. 

Aan het volgend technische reglement dient voldaan te worden :

SCHAALGROOTTE

1:10

AANDRIJVING De maximale overbrenging mag niet kleiner zijn als 1 : 4.5

CHASSIS

Alle Tourwagen-Chassis welke voorwiel aangedreven zijn (Front-Wheel-Drive)

BANDEN

RIDE Pre Cut Slick 24mm met de meegeleverde insert. 
#RI-24025, #26072, #26073 en #26082
Alle SPAAK velgen zijn goedgekeurd ZONDER offset. DISC velgen zijn niet toegestaan.

MOTOR

Er mogen geen veranderingen aan de motor worden gedaan. Alleen de bedrading mag worden aangepast van de regelaar, max. 14 AWG. Hobbywing Combo– 17.5 T (Motor: #XeRun Justock 3650SD G2.1 17.5T fixed timing + ESC #XeRun XR10 Justock) Bij ons gelden de "ETS" regels voor limiter settings. Regelaar zonder logo zijn toestaan, zo lang de software met de 17.5k RMP limiter maar is geladen, te zien/controleren aan het knipper patroon van de LEDs

REGELAAR

#XeRun XR10 Justock

MIMIMUM GEWICHT

1250 gram

MAXIMALE BREEDTE

200 mm

BODY

Alleen bodies zijn toegestaan, die in het echt ook overeenkomen met voertuigen met voorwielaandrijving. “Aerodynamisch geoptimaliseerde” raceauto’s (zoals PF Mazda, PF LTC-R, enz.) zijn niet toegestaan!

Aan de bodie kan een achterspoiler (spoiler) met een maximale breedte van 170 mm en een diepte van 40 mm worden gemonteerd. Alleen de originele spoilers die bij de carrosserie zijn ingesloten, zijn toegestaan en deze mogen alleen op de originele bevestigingspunten worden bevestigd.

 

Graag meer informatie over de wedstrijdklassen en/of clubwedstrijden?

Op trainingsdagen zijn altijd leden aanwezig die u graag te woord zullen staan. Velen hebben ervaring met wedstrijdrijden en weten wat voor u een juiste klasse zal kunnen zijn. Daarnaast staat onder "Algemene Wedstrijdinformatie" wellicht een antwoord wat u zoekt. KLIK HIER   

Daarnaast is het mogelijk te mailen naar de wedstrijdvoorzitter voor meer informatie :  Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.  (Niels)

de accuspanning maximaal 8,4V