IJsrace ERCE Eindhoven, 4 februari 2024
De ijsrace zit er al weer op en het was weer geweldig!
[Helaas is de inspiratie voor het schrijven van dit stukje een beetje op. Daarom een copy-paste van het stukje met wat aanpassingen van een van de eerste races (;-)) , en er blijkt eigenlijk niet zoveel veranderd.
Daar gaat tie dan.]
Alweer voor de zevende of achtste keer (beetje de tel kwijt) organiseerde ERCE een ijsrace. De grote indoor ijsbaan in het Ijssport centrum Eindhoven was wederom het decor van de race. ERCE huurt voor 6 uurtjes een deel van de ijshockey baan en het andere deel is gewoon beschikbaar voor recreatie schaatsers. Met grote blokken is het circuit deel veilig afgezet. Het deel van de ijsbaan voor het circuit is ruim voldoende, en er is veel publiek die het racen op ijs erg leuk vindt. De werkplaatsen zijn lekker verwarmd en de bar is open voor koffie, broodjes, friet, en warme chocomelk met slagroom en rum. Kortom, alle ingrediënten zijn er voor een leuk dagje racen.
Even na 10 uur was de dweilmachine klaar, en werd snel begonnen met de opbouw van het circuit. Cees had een niet al te moeilijk circuit bedacht, en dat is helemaal niet erg want het rijden op ijs is al lastig genoeg. Het circuit is uitgezet met dubbele kunststof slangen en stevige velgen. De slangen worden overgoten met water wat snel bevriest, en zo liggen de slangen snel goed vast.
Na een klein half uur opbouwen is er tijd voor een paar oefenrondjes. Hierbij gaan een paar ervaren rijders al direct heel goed rond, en hebben anderen nog werk om een goede balans te vinden.
Een van de leukste onderdelen van een ijsrace is de voorbereiding. Immers dit doe je maar eens per jaar, en er is voor bijna niemand een mogelijkheid om vooraf te testen. Met de ervaring van de vorige races is er een bestand gedeeld voor 3D geprinte wielen. En dit zijn mooie wielen, waarbij je na het printen nog wel 24 scherpe spijkers in de velg moet lijmen. Mits goed geprint bleken deze velgen prima te voldoen.
[zo dat ging lekker, slechts 4 woorden aangepast, hierna even opletten met de namen, haha]
Er waren ongeveer 20 inschrijvingen in de rally klasse en 7 in de unlimited. Om elf uur start de eerste kwalificatie. Op de nog vrij schone ijsvloer gingen Ron van Bergen met zijn speciale ijsracer met vierwielbesturing, en Fons Stabel met een heel flexibel rally chassis als een speer rond. Erik-Jan Mol, Pieter de Veth, Martijn van der Heijden, en Leo van de Drift moesten op korte afstand volgen. Tijdens de tweede kwalificatie lag er al flink wat ijs gruis op het circuit, en werden de rondetijden al wat langzamer. De meeste rijders zetten hun rally auto op ongeveer een centimeter bodemvrijheid en dat bleek de juiste keuze. Door het losse ijs werden de auto’s ook steeds witter onder de body. Een binnen body, of veel Duct tape bleek geen overbodige luxe.
Na de kwalificatie heats bleken niet alle auto’s ongeschonden uit de strijd gekomen. Sommige wielen waren te bros. Onderdelen overleefden aanrijdingen niet en ook liet apparatuur het afweten. Gelukkig hebben de meeste rijders voldoende reserve delen, maar helaas waren niet alle finales vol bezet.
In de Rallyklasse bleken de vrijwel standaard Tamiya TT01 en 02’s met de Carson combi’s en binnenbody tegen het ijs een goede keuze. Deze haalden bijna allemaal ongeschonden de finish, waar de speciale chassis en de omgebouwde toerwagens toch fragieler bleken. De eerste finale was nog spannend , maar Martijn hield ook zijn hoofd koel en won net voor Erik-Jan. Tijdens de tweede finale moest je goed op de lijn blijven rijden. Kwam je erbuiten dan komt je auto in een dikke laag ijs gruis terecht, en verlies je direct veel snelheid.
In de unlimited klasse was Rob vd Looij met zijn 4wdTraxxas oppermachtig, al had hij wel veel verlichting op de Traxxas nodig om rond te komen.
[namen en uitslagen, hier moest ik even aan de slag]
Na de laatste finale werd gezamenlijk het circuit afgebroken en de spullen opgeruimd, en binnen 20 minuten was het circuit weg en de ijsbaan overgenomen door de schaatsers.
Tijdens het napraten voor de prijsuitreiking was de conclusie dat het ijsracen ook deze keer weer een bijzonder en erg leuk evenement was. Leuk om weer ijsrace rookies te zien, die er met enthousiaste verhalen voor gaan zorgen dat er volgende keer nog meer rijders zijn.
De 3D geprinte wielen waarvan het bestand op de site staan deden het erg goed mits ze op de juiste manier en met het juiste materiaal geprint worden. Een crash is op het ijs zo gebeurd, en alle deelnemers hebben ergens wel een aanrijding gehad. Het belangrijkste is dat de kunststof onderdelen niet te hard zijn, zodat het iets meegeeft en heel blijft. En daarnaast moet de elektronische apparatuur waterdicht zijn, want er blijft bij de rally’s heel veel ijs onder de body hangen.
Tenslotte nog even een dankwoord aan de ERCE vrijwilligers voor het verplaatsen van de zware slangen van het circuit naar de ijsbaan en terug, en het initiatief om eens een heel ander soort RC race te organiseren.
[laatste stukje was weer snel klaar, ;-)]
Geschreven door Erik-Jan Mol,