Hierbij het technisch reglement voor de Open Clubwedstrijden van 2025 met hierin de afspraken zoals gemaakt op de Algemene Ledenvergadering van 2025.
Algemeen :
Bij Lipo's mag de accuspanning maximaal 8,4V zijn! we zullen tijdens wedstrijden steekproeven houden om dit te checken!
Lipo accus mogen met maximaal 12 Ampere geladen en met maximaal 20 Ampere ontladen worden.\
Toevoeging aan de algemene regels:
Een finale heat wordt normaal gereden met 9 rijders, indien de B finale slechts 1 rijder bevat wordt de A finale met 10 rijders gereden.
We gaan het wedstrijdprogramma automatisch laten lopen, dus ben op tijd aanwezig voor de start en baaninzet!
Een vervangende baaninzetter moet één van de deelnemers, een ERCE lid of een ervaren RC rijder zijn.
Bij wedstrijden op zaterdag rijden we 2 kwalificaties en 2 finales ipv 3.
Rookie klasse
Deze instap klasse is bedoeld voor de jeugd en de 'beginnende' racers .
Er worden in deze klasse 2 kwalificaties en 3 finales gereden tijdens de wedstrijden.
Deelnemers aan de rookie klasse mogen niet in een andere klasse meedoen.
Aan het volgend technische reglement dient voldaan te worden :
SCHAALGROOTTE |
1:10 |
CHASSIS |
Onroad chassis |
AANDRIJVING |
Vrij keuze, echter met een overbrenging van 6,20 of hoger! M-chassis met maximaal 20 tands pinion |
MINIMAAL GEWICHT |
Geen minimum |
MAXIMALE BREEDTE |
200 mm |
MOTOR |
Carson Cupmachine. Brushless motoren met maximaal 2500KV. |
REGELAAR |
Regelaars die zijn ingesteld op 0-graden vertiming (ookwel blinky-modus genaamd) zijn toegestaan. |
ACCU |
Maximaal 2-cel LiPo hardcase , of 6-cel NiMh. |
BANDEN |
Vrije keuze, diameter maximaal 65mm. |
BODY (KAP) |
Vrije keuze |
Porche Cup
Voor de liefhebbers van Porsches en 4 wiel aandrijving. Net als de mini’s voor zowel beginners en gevorderden een zeer leuke klasse. Voor beginners door de lage instapkosten, makkelijke opbouw van wagens en de wat lagere snelheid. Voor gevorderden omdat deze klasse nog dichter bij elkaar licht dan de mini klasse. Voor het publiek omdat alle wagens als Porsche herkenbaar zijn.
Aan het volgend technische reglement dient voldaan te worden :
SCHAALGROOTTE |
1:10 |
CHASSIS |
Alleen Tamiya TT01(E) en TT02(R). Met korte, 251 wielbasis, passend bij de Tamiya body’s |
BODY |
Alle Porsche body’s van Tamiya zijn toegestaan. |
SPOILER |
Voorkeur de spoiler die origineel bij de body hoort. Een andere lexan spoiler mag alleen kunststof steunen, en de spoiler is niet hoger en breder dan de body. Tamiya spoiler set met steunen bijv. 53604-53470- 54494-22015 |
BANDEN |
#26082 RIDE TR09, bestelnummer: RI-36086S. Verwarmen en smeermiddel niet toegestaan, alleen schoonmaken met remmenreiniger. 1 Set banden per wedstrijddag.. Gemarkeerd door de wedstrijdleiding/technische keuring. |
MOTOR/REGELAAR |
Set 1. Tamiya Torque-Tuned borstelmotor en ESC Quickrun hobbywing 1060, of de carson variant. |
FDR |
Voor de TT01 5,72 (spur 55T en pinion 25T) Voor de TT02 5,74 (spur 64T en pinion 29T) |
ACCU |
8,4 V hardcase 2S (shorty of Stick Pack) |
KOELING |
max. 1x heatsink en 1x ventilator. |
|
Mini klasse
De klasse voor Mini modellen van het merk Tamiya is zowel voor beginners en gevorderden een zeer leuke klasse. Voor beginners door de lage instapkosten , makkelijke opbouw van wagens en de wat lagere snelheid. En voor de gevorderden door de zeer competitieve strijd die door de grote gelijkheid in materieel onderling door de rijders geleverd wordt.
Er worden in deze klasse 2 kwalificaties en 3 finales gereden tijdens de wedstrijden.
Aan het volgend technische reglement dient voldaan te worden :
CHASSIS |
M01, M02, M03, M04, M05, M05 ver II, M06, M07 en M08 de M07/M08 mag alleen met 20T pinion! |
AANDRIJVING |
2-wiel aangedreven Aftermarket diff's moeten hetzelfde aantal tanden hebben als de standaard Tamiya diff's. |
MINIMAAL GEWICHT |
Vrij |
MAXIMALE BREEDTE |
180 mm |
MOTOR |
Carson Cupmachine of 906256 Carson Dragster3 16T De Carson Cupmachine wordt door de club aangeboden op de wedstrijddag en na verrijden van finales weer ingenomen. Bij een vermeend defect aan de motor kan deze in overleg met de wedstrijdleiding vervangen worden. Gelijkende trainingsmotoren zijn in de handel verkrijgbaar voor +/- 10 euro. Onder andere bij Wouters Modelbouw. Zie "algemene wedstrijdinformatie" voor meer informatie de Carson Dragster3 16T zal getest worden op max 2550 KV! tevens zullen we de geteste motor voorzien van een markering, zonder deze markering, of indien de markering verbroken is zullen we de motor opnieuw testen. |
REGELAAR |
Vrij bij de Carson Cupmachine Carson Dragster3 regelaar bij 16t brushless motor |
ACCU |
2-cel LiPo Hardcase , 6-cel NiMh. |
BANDEN |
Vrij, mits bedoeld voor M-chassis, maximum diameter 60mm. |
BODY (KAP) |
Alleen schaal body’s. Body’s moeten op de juiste lijnen worden uitgesneden om de schaal te behouden. Spoilers M-chassis M-chassis body’s voorbeelden: |
AANVULLINGEN |
Motortandwiel : Maximaal 20 tanden tellend. Interne tandwieloverbrenging : Hierin mogen geen wijzigingen in aangebracht worden. Chassis : Optie-onderdelen en "bling" is toegestaan. Echter mag het standaard chassis ontwerp niet gewijzigd worden. Bij twijfel vraag wedstrijdleiding/wedstrijdvoorzitter. |
Mini Classic klasse
Speciaal voor de liefhebbers zal dit jaar tijdens OCW3 een mini classic wedstrijd verreden worden.
Aan het volgend technische reglement dient voldaan te worden :
CHASSIS |
M01, M02, M03, M04, M05, M05 ver II, M06,
|
AANDRIJVING |
2-wiel aangedreven Aftermarket diff's moeten hetzelfde aantal tanden hebben als de standaard Tamiya diff's. |
MINIMAAL GEWICHT |
Vrij |
MAXIMALE BREEDTE |
180 mm |
MOTOR |
Carson Cupmachine of 906256 of Tamiya Torque tuned motor |
REGELAAR |
Vrij |
ACCU |
2-cel LiPo Hardcase , 6-cel NiMh. |
BANDEN |
Tamiya M-chassis velgen en banden. Met inserts |
BODY (KAP) |
Alle Tamiya M-chassis body’s of equivalente body’s van een ander merk zijn toegestaan. Bij twijfel zal de wedstrijdcommissie beslissen. |
AANVULLINGEN |
Motortandwiel : Maximaal 20 tanden tellend. Interne tandwieloverbrenging : Hierin mogen geen wijzigingen in aangebracht worden. |
Stock klasse
De toerwagens in de Stock-klasse behalen een wat hogere snelheid wat meer coureurskunsten vergt. De Stock-Klasse is een klasse die vooral bij gevorderden coureurs populair is. Naast de hogere snelheid is er ook veel meer uit de afstellingen van het chassis te halen wat deze klasse ook voor sleutelaars geschikt maakt. Aanpassen en afstellen van wielstanden , ophanging , schokdempers , tandwielen, motor timing , etc is in deze klasse allemaal mogelijk. Zowel coureurs met rijkunsten of afstelkunsten kunnen aan de slag in deze klasse.
Populaire toerwagens in deze klasse zijn ondere andere van Xray, Schumacher , Tamiya, 3-Racing, Associated, Spec-R, Serpent.
Er worden in deze klasse 2 kwalificaties en 3 finales gereden tijdens de wedstrijden.
Aan het volgend technische reglement dient voldaan te worden :
SCHAALGROOTTE |
1:10 |
CHASSIS |
Toerwagen chassis |
AANDRIJVING |
Vrij , Zolang de motor niet direct de aangedreven wielen aandrijft. Een "indirecte" aandrijving. Fdr: 4.0 min (minimaal toegestane overbrengingsverhouding) |
MINIMAAL GEWICHT |
1320 gram |
MAXIMALE BREEDTE |
200 mm |
MOTOR |
Motor: Hobbywing Xerun Justock 17.5 Turn G2.1 Motor Sensored for 1:10 Stock (HW30408011) Carson Dragster3 regelaar bij 16t brushless motor |
REGELAAR |
Regelaars die zijn ingesteld op 0-graden vertiming (ookwel blinky-modus genaamd) zijn toegestaan. Regelaars die geen mogelijkheid hebben om timing in te stellen, maar geen knipperende led hebben zijn ook |
ACCU |
2-cel LiPo Hardcase |
BANDEN |
Rubber banden , merk en type vrij , maximaal 24mm breed. |
BODY (KAP) |
Sedan of Coupe vorm, Achtervleugel mag niet boven daklijn uitsteken en mag maximaal 10mm uitsteken achter de body. Maximale afmetingen van de vleugel: 190mm breed, 25mm hoog en 40mm diep (gelijk aan Nomac). |
Front Wheel Drive (Fronti)
Front-Wheel-Drive klasse, ook wel “Fronti” genoemd.
Er worden in deze klasse 2 kwalificaties en 3 finales gereden tijdens de wedstrijden.
Aan het volgend technische reglement dient voldaan te worden :
SCHAALGROOTTE |
1:10 |
AANDRIJVING | De maximale overbrenging mag niet kleiner zijn als 1 : 4.5 |
CHASSIS |
Alle Tourwagen-Chassis welke voorwiel aangedreven zijn (Front-Wheel-Drive) |
BANDEN |
RIDE Pre Cut Slick 24mm met de meegeleverde insert. Alle SPAAK velgen zijn goedgekeurd ZONDER offset. DISC velgen zijn niet toegestaan. Bij regen zijn Shimizu D01J Wet Preglued Rain Tyres toegestaan |
MOTOR |
Er mogen geen veranderingen aan de motor worden gedaan. Hobbywing Combo– 17.5 T (Motor: #XeRun Justock 3650SD G2.1 17.5T fixed timing + ESC #XeRun XR10 Justock) Bij ons gelden de "ETS" regels voor limiter settings. Regelaar zonder logo zijn toestaan, zo lang de software met de 17.5k RMP limiter maar is geladen, te zien/controleren aan het knipper patroon van de LEDs Bij Natte wedstrijd, aangegeven door wedstrijdleiding. Mag ook: • 906246 Set van motor 16t + regelaar |
REGELAAR |
#XeRun XR10 Justock |
MIMIMUM GEWICHT |
1250 gram |
MAXIMALE BREEDTE |
200 mm |
BODY |
Alleen bodies zijn toegestaan, die in het echt ook overeenkomen met voertuigen met voorwielaandrijving. “Aerodynamisch geoptimaliseerde” raceauto’s (zoals PF Mazda, PF LTC-R, enz.) zijn niet toegestaan! |
Graag meer informatie over de wedstrijdklassen en/of clubwedstrijden?
Op trainingsdagen zijn altijd leden aanwezig die u graag te woord zullen staan. Velen hebben ervaring met wedstrijdrijden en weten wat voor u een juiste klasse zal kunnen zijn. Daarnaast staat onder "Algemene Wedstrijdinformatie" wellicht een antwoord wat u zoekt. KLIK HIER
Daarnaast is het mogelijk te mailen naar de wedstrijdvoorzitter voor meer informatie :
de accuspanning maximaal 8,4V