ERCE Porsche reglement 2025 


De regels zijn eigenlijk heel simpel, waarbij het chassis is zoals al jaren succesvol gebruikt in de Tamiya Topstock klasse. Daarnaast rijdt iedereen met dezelfde banden, een mooie Porsche body en gelijkwaardige motoren. Het aantal opties wordt beperkt om de kosten beperkt te houden.

Technisch regelement: Zie regelement

Prestaties

We hebben aan het eind van seizoen 2024 getest. Er is nauwelijks verschil tussen een TT01 en een TT02. De klassieke 911 Carrera body is iets minder stabiel dan de modernere 911’s, zelfs met spoiler. 
De rondetijden van de twee motor combi’s is vrijwel gelijk, De borstel set heeft een hogere topsnelheid, de borstel loze is wat sneller uit de bochten. Wel wordt de borstelmoter veel warmer (70°C) dan de borstelloze (40°C), waardoor je deze torquetuned motor waarschijnlijk regelmatig moet vervangen.

Keuze chassis


Zoals gezegd is er in prestatie weinig verschil tussen de TT01 en de TT02. Om een basiskit competitief te krijgen zul je er een paar opties bij moeten kopen. Voor ongeveer €100 aan opties ben je al een heel eind. 
We hebben een overzicht gemaakt van de bestelnummers van de opties, met de vanaf prijzen. 
Op dit moment (oktober 2024) heeft Rc Kleinkram een aanbieding van de 911 op TT01 voor €100. De normale “straatprijs” is vanaf €120

 

Opties TT01


De standaard TT01 kit is vrij basic. Er zijn een paar zaken die je echt moet aanpakken om de prestaties te verbeteren. De rest is vooral bling-bling. 
-    Kogellagers. Er zijn setjes voor de TT01 van diverse aanbieders. Tenminste nodig zijn 12 stuks 11/5mm en 4 stuks /8mm
-    Oliegevulde dempers. Dure aluminium TRF lengte 55mm zijn er in diverse varianten. De Yeah racing aluminium werken ook erg goed. En ook de plastic van Tamiya zijn prima. 
-    Veren veel gebruikt wordt geel rondom.  Naar persoonlijke voorkeur zijn ook iets harder blauw of iets zachter rood te gebruiken, 
-    De dempers monteer je op het chassis met 5mm kogelkopjes, Deze zijn ook te gebruiken in de besturing.
-    Toe in achterwiel blokken zijn een belangrijke optie bij ERCE. De achterkant wordt hiermee veel stabieler, en het maakt de auto makkelijker te rijden. Er is een plastic setje voor de TT01.
-    In de kit zie een 61T spurgear. Voor de wedstrijden mogen het   met 55T spurgear gebruikt worden.
Aan te bevelen is om een stalen tandwiel te gebruiken. Carson/Robitronic/Corally maken deze. Let op gebruik de metrische 0.6Module, 25T
-    Voordifferentieel. Bij ERCE werkt een vast differentieel het beste. Dat kan op drie manieren. A. een aluminium blokje ipv de tandwielen, B. volgieten met epoxy, C. Tamiya Putty gebruiken, waarmee het diff nog minimaal werkt. 
Omdat de behuizing niet goed afdicht werken alle andere opties als dikke olie, Antiwear, etc NIET.
-    De centrale as kun je vervangen door de aluminium versie. Dit is niet nodig, maar de aluminium as loopt net wat mooier recht.
-    Alle ander opties zijn niet nodig voor snellere rondetijden. Aluminium of stalen aandrijfassen, verstelbare draagarmen, aluminium motorsteun, aluminium besturing, aluminium zeskantjes. Heel leuk allemaal en goed voor de winkeliers, maar het voegt geen snelheid toe aan de TT01
Bouwtips voor de TT01
•    Chassis . Hoekjes wegknippen om de vierkante Lipo accu’s goed te laten passen. Knip zoveel weg als nodig dan ligt de accu stevig. Neem even de tijd voor dit klusje.
•    De TT01 gebruikt zelftappers. Deze zijn prima als je ze niet te hard aandraait. Let op dat Tamiya De JIT standaard gebruikt bij kruiskopschroeven, dat is net anders dan de in Europa veel gebruikte Philips. Je kunt overigens ook M3 boutjes gebruiken.
Sommige rijders gebruiken metalen inserts van M5/M3-6mm. Hiervoor moet je de gaten in kleine stapjes netjes opboren. Eenmaal gemonteerd gaat het lang mee en kun je ook gewone M3 boutjes gebruiken zonder kans op doldraaien.
•    Spurgear bevestiging. Er klemt een plastic schijf over het nokje van het tandwiel. Dit wil nog wel eens losraken, waarna het schijfje zich in het chassis kan vreten. Een stevige oplossing is om een van de bronzen diff lagertjes uit de kit te gebruiken. De montage gaat lastig en je moet een duidelijke klik horen. Daarna gaat het eigenlijk nooit meer los.
•    Als je de Dragster turbo set gebruikt, dan is er nauwelijks nog plaats om de ontvanger tussen servo en regelaar te plaatsen doordat de regelaar van de Dragster Turbo erg groot is. Je kunt de servo 4mm naar voor plaatsen. Dat kan eenvoudig door deze voor de nokjes te plaatsen en 4mm busjes of ringen te monteren. 
•    Als je dan toch met de servo positie bezig bent is het verstandig om hier direct een stuurstang met kogelkopjes op te maken. De standaard Tamiya servosaver werkt niet heel nauwkeurig. Je kunt er een betere servosaver opzetten, of als je niet veel botst kan een directe servohevel ook 
•    Monteer turnbuckles op de besturing waarmee je uitspoor kunt afstellen.
•    Kogellagers in de besturing werken maar iets soepeler, de standaard bronzen lagertjes zijn eigenlijk prima
•    Achter differentieel. De interne metalen tandwielen smeer je een beetje met het meegeleverde vet, De plastic tandwielen smeer je niet!
•    De TT01 heeft voor Tamiya begrippen vrij weinig speling in de ophanging. Je kunt deze een beetje verminderen door dunne shims te monteren. Let op dat je maar heel weinig nodig hebt, maximaal 0,2mm per draagarm, en je goed moet opletten dat de draagarmen heel soepel blijven draaien als je alles weer goed vastgeschroefd hebt.
Wat gaat er nog wel eens stuk? De TT01 is opmerkelijk robuust en Tamiya heeft de verschillende materialen goed gekozen. De onderdelen die wel eens stuk gaan zijn:
stuurblok, diff behuizing, dempersteun, bodypost, tandwiel. Voor een kapot chassis, draagarmen, of aandrijving moet je echt moeite doen.

 

Opties TT02


De standaard TT02 kit is net als de TT01 vrij basic. De TT02 gebruikt iets hardere materialen dan de TT01. Waardoor er meer speling is en de plastic onderdelen net wat makkelijker kapotgaan. Kwa rijden is er weinig verschil. De TT02 is breder inzetbaar. Zo is de rijhoogte snel aan te passen voor rally gebruik en de wielbasis nog makkelijker aan te passen.
Er zijn een paar zaken die je moet aanpakken om de prestaties te verbeteren.
De TT02R versie heeft de belangrijkste opties al in de kit en is daardoor een goed alternatief. Er zit alleen geen body bij. 
-    Kogellagers. Er zijn setjes voor de TT02 van diverse aanbieders. 
-    Oliegevulde dempers. Dure aluminium TRF lengte 55mm zijn er in diverse varianten. De Yeahracing aluminium werken ook erg goed. En ook de plastic van Tamiya werken eigenlijk prima. 
-    Veren veel gebruikt wordt geel rondom, naar persoonlijke voorkeur is ook iets harder blauw of iets zachter rood te gebruiken, 
-    De dempers monteer je op het chassis met kogelkopjes, Deze zijn ook te gebruiken in de besturing.
-    Voordifferentieel. Bij ERCE werkt een vast differentieel het beste. Dat kan op drie manieren. A. een aluminium blokje ipv de tandwielen, B. volgieten met epoxy, C. Tamiya Putty gebruiken, waarmee het diff nog minimaal werkt. 
Omdat de behuizing niet goed afdicht werken alle andere opties als dikke olie, Antiwear, etc NIET. Er is een (duur) oliegevuld differentieel. Dit werkt niet of nauwelijks beter dan het standaard differentieel
-    Toe in achterwiel blokken zijn een belangrijke optie bij ERCE. De achterkant wordt hiermee veel stabieler, en het maakt de auto makkelijker te rijden. Er is een set met 2.5 graden en de R heeft standaard 3 graden. Doordat deze van hard aluminium zijn, zijn ze vrij duur.
-    Spurgear optie is zeer aan te bevelen. Hiermee kun je makkelijk andere spurgears monteren met vier schroefjes. Voor de Porsche cup moet je het 64T gear monteren en een 29t motortandwiel
-    De centrale as kun je vervangen door de aluminium versie. De plastic as van de TT02 is vrij goed, maar de aluminium as loopt net wat mooier recht.
-    Aluminium besturing is bij de TT02 aan te bevelen. Er zit veel speling in de standaard besturing. Er zijn meerdere aluminium versies van €25-60
-    Alle ander opties zijn niet nodig voor snellere rondetijden. Aluminium aandrijfassen, verstelbare draagarmen, aluminium motorsteun, aluminium zeskantjes. Heel leuk allemaal en goed om de handel te sponsoren, maar het voegt geen snelheid toe aan de TT02
Bouwtips TT02
•    Het chassis is van vrij hard plastic en al geschikt voor vierkante lipo’s. 
•    De TT02 gebruikt zelftappers. Deze zijn prima als je ze niet te hard aandraait. Let op dat Tamiya De JIT standaard gebruikt bij kruiskopschroeven, dat is net anders dan de in Europa veel gebruikte Philips.
•    Als je de Dragster turbo set gebruikt, dan is er nauwelijks nog plaats om de ontvanger tussen servo en regelaar te plaatsen doordat de regelaar van de Dragster Turbo erg groot is. De ruimte is net iets groter dan bij de TT01
•    De standaard servosaver is niet erg robuust. Beter om deze door een betere te vervangen.
•    Monteer turnbuckles op de besturing waarmee je uitspoor kunt afstellen.
•    Achterdifferentieel. De interne metalen tandwielen smeer je een beetje met het meegeleverde vet, De plastic tandwielen smeer je niet! 
•    De TT02 heeft meer speling in de ophanging dan de TT01. Je kunt deze een beetje verminderen door dunne shims te monteren. (Set #53587)
•     Let op dat je wel een beetje speling overhoudt zodat de draagarmen heel soepel blijven draaien als je alles weer goed vastgeschroefd hebt.
•    Wat gaat er nog wel eens stuk? De TT02 is minder robuust dan de TT01, door het hardere plastic. Berucht zijn de pinnen van de stuurblokken en bij een harde aanrijding de aandrijfassen voor. Ook de boven draagarmen, demperbrug en bodyposten willen nog wel eens breken.